Verzekeringsconcern Achmea schrapt de komende 3 jaar ongeveer 4000 banen. Dat heeft het concern, de grootste verzekeraar van Nederland, woensdag bekendgemaakt. Achmea heeft in totaal 19.000 mensen in dienst, waarvan ongeveer 17.000 in Nederland. Voor een deel betreft het gedwongen ontslagen. Achmea wil de kosten verlagen omdat de premie-inkomsten onder druk staan, onder meer doordat steeds meer mensen hun eigen risico verhogen en omdat er minder aanvullende verzekeringen worden afgesloten. Daarnaast sluiten steeds meer klanten hun verzekering via internet af. "Verdere standaardisatie en complexiteitsreductie van onze processen moeten gaan zorgen voor een meer concurrerend kostenniveau'', aldus bestuursvoorzitter Willem van Duin. De medezeggenschap en vakorganisaties zijn op de hoogte gebracht van de reorganisatie. Achmea heeft enkele jaren geleden al een reorganisatie doorgevoerd waarbij 2500 banen werden geschrapt. De Unie wil sociaal plan aanpassen Vakorganisatie De Unie wil dat het sociaal plan van verzekeraar Achmea langer geldig is dan de eerste helft van 2014. Ook medewerkers die na 30 juni 2014 bij Achmea weg moeten, moeten op het plan kunnen terugvallen. De vakbond voor middelbaar en hoger personeel is "onaangenaam verrast'' dat de verzekeraar niet "op voorhand bereid is'' ervoor te zorgen dat dit plan ook geldt voor iedereen die na die datum boventallig is, aldus bestuurder Inge de Vries van De Unie. Volgens De Unie schrapt Achmea 4000 arbeidsplaatsen "vanwege verdergaande automatisering en kostenreductie''. De Vries zegt rekening te houden met gedwongen ontslagen. "Reden te meer voor Achmea om waar te maken dat zij de meest vertrouwde werkgever willen zijn. Dat hoort erbij als je de meest vertrouwde verzekeraar wilt zijn, dan verzeker je ook je eigen personeel tegen werkloosheid. Daarom vraagt De Unie aan Achmea om het huidige sociaal plan door te trekken", aldus De Vries. CNV: reorganisatie Achmea laat ingezet CNV Dienstenbond vindt dat de reorganisatie bij Achmea op een laat moment is ingezet. Daardoor hebben medewerkers volgens de vakbond minder tijd om ander werk te vinden. De raad van bestuur van Achmea had al veel eerder het signaal af kunnen geven dat het deze kant op zou gaan, aldus de bond. De zeer forse ingreep is het gevolg van een doorgaande digitalisering van de diensten die Achmea aanbiedt, constateert CNV Dienstenbond. "Hoewel deze ontwikkeling al jaren aan de gang is, hakt het bedrijf pas nu de knoop door en gaat in relatief korte tijd fors krimpen. De medewerkers dreigen hier nu de dupe van te worden." FNV: weinig kans interne herplaatsing Achmea Vakbond FNV Finance acht de kans klein dat er bij de reorganisatie van Achmea veel mensen intern herplaatst kunnen worden. "Gezien de weg die Achmea inslaat en de krimp in de financiële sector is de kans op interne herplaatsing gering. FNV Finance blijft met kritische blik de invulling en uitwerking van de aangekondigde banenreductie volgen", zegt Karin Heynsdijk, bestuurder bij de vakbond. Volgens haar verdwijnen de banen "in heel de organisatie, op alle functieniveaus". De bond wil met de directie van Achmea afspraken maken om medewerkers zoveel mogelijk aan werk te helpen.

Foto ANP

Claimorganisatie Wakkerpolis heeft verzekeraar Avero Achmea aansprakelijk gesteld voor het misleiden van klanten bij het afsluiten van beleggingsverzekeringen.

Het gaat om een schadeclaim van in totaal 120 miljoen euro, verdeeld over 30.000 gedupeerde klanten, maakte de organisatie woensdag bekend.

Misleid over kosten

Volgens Adriaan de Gier, de advocaat die de gedupeerden bijstaat, heeft Achmea tussen 1996 en 2002 klanten misleid met de kosten van beleggingsverzekeringen. Het ging om producten die bedoeld waren voor de opbouw van vermogen voor het aflossen van de hypotheek of om er mee met pensioen te kunnen gaan.

De aanleiding van de claim is een recente uitspraak van het financiële klachteninstituut Kifid, waarin een vergelijkbare vordering werd toegewezen. ,,Betaalt Achmea niet, dan start Wakkerpolis voor haar leden massaal procedures bij het Kifid en de rechter, om de verzekeraar daartoe te dwingen”, aldus De Gier.

‘Makkelijk te bewijzen’

Volgens de advocaat is de claim tegen Achmea anders en makkelijker dan bij de meeste woekerpolissen, omdat het gaat om ,,een bewezen concrete fout” in de manier waarop Achmea haar klanten heeft voorgelicht. ,,Achmea heeft haar klanten bewust misleid over de werkelijke kosten. Men zei dat ze ‘laag’ en ‘slechts een klein deel van de premie’ waren, terwijl ze in werkelijkheid 26 procent van de premie als kosten naar zichzelf toe harkten”, aldus De Gier.

Vorige week legde de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft vijf zorgverzekeraars van Achmea een boete op van gezamenlijk 3,6 miljoen euro wegens fouten bij de administratie.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl