Steeds meer gemeenten zijn vóór statiegeld op blikjes en kleine plastic flessen, maar supermarkten lopen daar niet warm voor. Gemeenten zullen minder kwijt zijn het opruimen van afval. De supers krijgen echter te maken met hogere kosten.

Dat blijkt maandag uit onderzoek naar de kosten en effecten van statiegeld op kleine flesjes en blikjes van onderzoeksbureau CE Delft.

Tegelijkertijd werd ook bekend dat inmiddels bijna tweehonderd gemeenten zich hebben aangesloten bij de Statiegeldaliantie, een initatief van Recycling Network Benelux. De club die pleit voor inzameling van petflesjes en blikjes telt nu meer dan vierhonderd aangesloten organisaties, waaronder lokale overheden en bedrijven uit Nederland en België.

Op dit moment worden jaarlijks ongeveer 1 miljard verpakkingen individueel ingeleverd via de statiegeldmachines bij supermarkten. Als blikjes en plastic flesjes ook worden meegenomen, zullen er jaarlijks zo’n 2,7 tot 2,9 miljard verpakkingen onder statiegeld gaan vallen. Het gaat om 1,8 miljard blikjes en 900 miljoen kleine kunststof flessen.

Voor de extra inzameling zullen supermarkten investeringen moeten doen, onder meer in de aanschaf van statiegeldmachines. Ook krijgen ze te maken met extra personeelskosten.

Inzamelmachines

Supers zijn hier niet echt voor te porren. “In de klankbordgroep voor het onderzoek lieten ze al blijken liever geen geld uit te geven voor extra inzamelmachines”, aldus onderzoeker Geert Bergsma.

Voor sommige winkels kan ook het ruimtebeslag een drempel zijn. “Dat verschilt per locatie. In de Amsterdamse binnenstad, waar de vierkante meter prijs hoog is, zal de animo niet groot zijn. In buitenwijken zullen meer machines wellicht tot minder problemen leiden.”

Of de kosten uiteindelijk de grootste hobbel zullen zijn voor de invoering van een uitgebreid statiegeldsysteem vindt Bergsma moeilijk te voorspellen. In het buitenland zijn er voorbeelden waarbij de drankenfabrikanten moeten meebetalen aan het systeem.

Brancheorganisatie het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) liet maandag weten in overleg te zijn met fabrikanten en het ministerie over de beste manier om zwerfafval tegen te gaan. ‘De mogelijkheid van statiegeld zal daarbij ook worden bekeken”, aldus het CBL.