Starbucks en De Broodzaak zijn praktisch de buren en Kiosk, Albert Heijn en Abel’s Deli zitten op steenworp afstand. Om nog maar te zwijgen over Bistrot (erboven) en La Place (een paar deuren verder).

Toch koos het succesvolle Britse sandwichconcern Pret A Manger voor Utrecht Centraal als eerste Nederlandse vestiging.

Opvallend, zou je kunnen zeggen. Hoeveel croissant- en koffieverkopers kun je op één vierkante kilometer hebben?

Afgelopen week opende de keten met 450 vestigingen wereldwijd haar deuren op het station.

Retailexpert Cor Molenaar snapt wel dat het concern in Nederland begint: “Het concept werkt in het buitenland, en je ziet dat er in Nederland steeds meer ruimte is voor dit soort horecawinkels in drukke winkelgebieden.”

2018-03-19 10:06:12 UTRECHT - Het Britse sandwichconcern Pret A Manger heeft op station Utrecht Centraal zijn eerste filiaal in Nederland geopend. De keten heeft wereldwijd 450 vestigingen. ANP KOEN VAN WEEL

Het bedrijf is het klassieke Britse succesverhaal. In 1986 begonnen twee rechtenstudenten het bedrijf nadat ze hun postdoctorale baantjes beëindigden. De reden: ze verafschuwden de lunch in de verschrikkelijke cafés vlakbij hun kantoren. Iets wat je je vandaag de dag bijna niet meer voor kunt stellen in steden, met horeca op iedere straathoek.

Vers bereid

Het concept van Pret? Het biedt verse, handgemaakte producten die dagelijks ter plekke bereid worden. Waar het kan zijn de ingrediënten biologisch en zoveel mogelijk lokaal geproduceerd.

Je vindt er veel broodjes, waaronder vegetarische en veganistische, salades en wraps, maar ook complete gerechten met bijvoorbeeld Zweedse gehaktballetjes, zalm en rivierkreeft.

pret a manger utrecht centraal

“Het is inderdaad weer een ander concept”, beoordeelt Molenaar. “Voor de bewuste mens, weer eens wat anders dan de klassieke broodjeszaak.”

Maar het blijft niet bij duurzame koffie en huisgemaakte sandwiches. Zo krijgen klanten die hun eigen beker meenemen 50 cent korting en worden niet verkochte producten aan het eind van de dag aan een goed doel gegeven. In Utrecht is dit het Leger des Heils, zij gaan de overgebleven broodjes onder daklozen verdelen.

Versplintering

Het concept van Pret A Manger past helemaal in deze tijd, aldus Molenaar. “De samenleving versplintert, op allerlei gebieden. Kijk maar naar de verkiezingen, mensen houden niet meer van de eenheidsworst van vroeger. Dat zie je ook terug in het type winkels van tegenwoordig: het lijkt alsof er voor iedere doelgroep wel iets is. Het draait allemaal om de belevingswereld van de consument.”

Pret a manger utrecht centraal

Hetzelfde geldt voor de horeca. “Er is een versnippering van de behoefte van mensen”, legt Molenaar uit. “In dit geval gaat Pret A Manger voor de bewuste consument. In het buitenland zie je vaak dat de klanten veertigers zijn, die bewust willen leven. De GroenLinks-stemmers, om het zo maar even te noemen.”

Concurrentie als buren

Is die versplintering genoeg om het te gaan redden op Utrecht Centraal tussen alle concurrentie? “Je kunt twee afwegingen maken”, zegt Molenaar. “Je kunt zeggen: ‘Goh, die zitten dicht bij elkaar’ of ‘goed zeg, dat ze zo dicht bij elkaar zitten’.”

Utrecht centraal pret a manger

Hij legt uit: “Als je kijkt hoeveel duizenden mensen er dagelijks op Utrecht Centraal komen, zij willen allemaal een keuze kunnen maken. Dan kan het in je voordeel werken om dicht bij de concurrentie te gaan zitten. Kijk maar naar de autodealers en meubelwinkels, zij versterken elkaar ook.”

LEES OOK: Mensen die een diamant kopen maken vaak één grove fout – en dat heeft niets te maken met echte of neppe stenen