Op prikbordsite Pinterest zijn voornamelijk vrouwen actief. Dat wil het bedrijf veranderen, zodat het ook geld kan verdienen aan advertenties voor mannen.

Bruidsjurken, taarten, handwerkjes en schoenen. Wie een blik werpt op Pinterest waant zich in een feminiene wereld. Het is alsof je als man op de vrouwenafdeling van een kledingzaak rondloopt, schrijft The Wall Street Journal. Iets klopt niet helemaal.

Pinterest is in korte tijd uitgegroeid tot één van de populairste sociale netwerken. Op de site, die in 2009 is opgericht door ex-Googlewerknemer Ben Silbermann, kunnen mensen digitale plakboeken maken van dingen die ze leuk vinden.

Pinterest sloeg in eerste instantie aan in de hobbyhoek van knutselaars en kunstenaars. Van daaruit werd het populair onder bloggende moeders, interieurontwerpers en thuiskoks. In december van vorig jaar was 71 procent van de Amerikaanse gebruikers vrouw, blijkt uit cijfers van comScore, terwijl op Facebook en Twitter bijna evenveel mannen als vrouwen actief zijn. Dat is iets van Pinterest graag wil veranderen.

Hoge waardering waar maken

De startup werd na een nieuwe investeringsronde vorig jaar gewaardeerd op 5 miljard dollar. Nu moet Pinterest, dat nog nauwelijks inkomsten heeft, dat hoge prijskaartje waar zien te maken.

De socialenetwerksite wil geld verdienen door gesponsorde berichten te plaatsen bij zoekresultaten en op categoriepagina's. Maar doordat de doelgroep hoofdzakelijk vrouwen zijn, loopt het bedrijf inkomsten mis van een andere lucratieve club: mannen. Dat terwijl de site prima geschikt is om verzamelingen aan te leggen van sportauto's of speciaalbier.

Zoekresultaten aanpassen

Pinterest wil dat mannen zich meer thuisvoelen op de site. Dat probeert het voor elkaar te krijgen door onder meer door de algemene zoekresultaten neutraler te maken. Zoeken op een recept geeft niet alleen cupcakes en taarten als resultaat, maar tegenwoordig ook taco's en pizza. Bij verkleedideeën voor Halloween worden foto's van mannelijke als vrouwelijke kostuums getoond.

Aan de andere spitst Pinterest de zoekresultaten juist toe op het geslacht van de gebruiker. Zoek je nu op fitnessoefeningen, dan vind je specifieke workouts voor mannen of vrouwen, waar je eerder gemengde resultaten kreeg.

Mannen blijven langer

Het lijkt voorlopig te werken. Mannen spendeerden in december 1,59 miljard minuten op de site, vier keer zoveel als twaalf maanden daarvoor. Maar dat is nog steeds een stuk minder dan de 4,94 miljard minuten van vrouwen.

"Het zal enige tijd kosten", zegt marketingdirecteur David Rubin van Pinterest tegenover WSJ. "Het gaat erom te laten zien dat dit een breder platform is; een hulpmiddel dat werkt voor een heleboel mensen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl