De Amerikaanse vliegmaatschappij United Airlines kreeg afgelopen week een storm van kritiek over zich heen nadat een passagier met geweld het vliegtuig uit werd gezet omdat het vliegtuig overboekt was. Er gaan nu stemmen op om het overboeken van vliegtuigen te reguleren.

Maar normaal gesproken hebben consumenten juist voordeel van het overboeken van vliegtuigen, vertellen experts tegen Business Insider.

“Overboeken zorgt dat de prijzen laag blijven, omdat de luchtvaartmaatschappijen in staat zijn om de inkomsten te maximaliseren en zo veel mogelijk winst te maken”, stelt Henry Harteveldt, de president en reisindustrie-analist van Atmosphere Research Group. “Als ze de vliegtuigen niet overboeken, zullen ze de prijzen verhogen.”

Daarnaast kunnen consumenten er flexibeler hun reis door plannen, aldus Vinay Bhaskara, analist bij Airways. “Meestal zijn de mensen die voordeel hebben van het overboeken de mensen die als laatste een ticket aanschaffen”, zegt Bashkara. “De stoelen die op het laatste pas beschikbaar komen, kunnen alleen ingevuld worden omdat het vliegtuig overboekt worden. De vliegtuigmaatschappijen weten dat een paar mensen de vlucht zullen missen.”

Lees ook Vlucht vertraagd: hier heb je recht op

Maar uiteindelijk worden vliegtuigen overboekt omdat luchtvaartmaatschappijen zo veel mogelijk geld per stoel willen verdienen. Ze gebruiken daarom data om te voorspellen hoeveel mensen waarschijnlijk de vlucht zullen missen op een bepaalde route. Meestal werkt dat.

In 2016 werden 51.000 passagiers van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen geweigerd - dat zijn dus niet de mensen die op verzoek vrijwillig niet instapten. Dat lijkt een groot aantal, maar het is maar een fractie (ongeveer 0,0062 procent) van de 823 passagiers die met een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij vlogen.

"Ze kijken hoeveel mensen een vlucht boekten, hoeveel er daarvan daadwerkelijk op kwamen dagen, en met hoeveel lege plekken het vliegtuig vertrok. Het is een kansspel, als je het zo zou willen noemen. Wat ze proberen is om elk vliegtuig volledig gevuld te laten opstijgen, zonder dat iemand er last van heeft. Meestal lukt dat", vertelt Harteveldt.

 

airline involuntary denied boarding graphic

Bron: Business Insider/Skye Gould

Daarnaast was het incident van de United Airlines-vlucht niet een normaal geval van overboeking. De luchtvaartmaatschappij had stoelen nodig omdat er nodig personeel op de vlucht mee moest. Er is 1000 dollar geboden voor passagiers die vrijwillig hun stoel op zouden geven, maar niemand ging daar op in.

David Dao, een 69-jarige arts, werd met een aantal andere passagiers aangewezen om het vliegtuig te verlaten. Maar Dao weigerde, aldus United, waarna de politie erbij werd gehaald om hem uit het vliegtuig te verwijderen.

Drie politiemannen haalden hem toen met geweld uit het vliegtuig. Daarbij raakte het hoofd van Dao een armsteun, waarna hij naar het ziekenhuis moest.

Hoewel dit dus blijkbaar dus niet 'gewoon' overboekt was, wordt de druk voor luchtvaartmaatschappijen om het systeem aan te passen wel op te voeren, stelt Harteveldt. "Dit was een grote fout, maar daar zou niet het hele systeem van overboeking de schuld van moeten krijgen. Dit is wel een signaal voor de luchtvaartmaatschappijen en ik hoor al signalen van budgetmaatschappijen en luxe maatschappijen dat zij hun technieken willen aanscherpen. Op die manier willen ze voorkomen dat ze dezelfde fout maken."