Er heersen veel vooroordelen over managers. Ze zijn lui, zitten alleen maar te vergaderen en trekken teamleden voor. Managers zouden alleen oog hebben voor targets en niet voor het menselijke aspect – zeker in commerciële organisaties. Genoeg vooroordelen dus, maar het is tijd om waarheid van mythe te onderscheiden. 

Vooroordeel #1: Alles draait bij management om KPI’s en targets

Meetbaarheid, KPI’s, cijfers en targets, dát is waar het om draait in het managementvak. Of niet? Natuurlijk spelen deze factoren een belangrijke rol voor managers. Zij zijn immers verantwoordelijk voor de resultaten van het hele team. Echter zijn KPI’s en targets slechts een meetinstrument, waarmee in kaart wordt gebracht hoe het team ervoor staat ten opzichte van de doelstellingen. Met het stellen van doelen wordt de koers uitgezet. Een goede manager wil dus doelstellingen behalen, maar verliest het belang van zaken zoals sfeer en samenwerking in het team nooit uit het oog.

Vooroordeel #2: Managers doen niets, behalve anderen vertellen wat ze moeten doen

Een veelvoorkomend vooroordeel is dat managers niets doen behalve delegeren. Ze lopen wat rond, maken hier en daar een praatje en verdwijnen dan in vergaderingen. Dit betekent niet dat managers niet hard werken, ze hebben alleen andere taken. Ze bepalen de koers en zetten daarvoor een framework uit, helpen taken te prioriteren en begeleiden de medewerkers. Als ze hun ronde over de afdeling doen, kan het een investering zijn in de relatie met het team. Of de manager heeft bijvoorbeeld verduidelijking nodig over doelen en doelstellingen. Vergaderingen kunnen gaan over de samenwerking tussen verschillende afdelingen, het versimpelen van processen, de invoering van een nieuw systeem, et cetera. Een manager zit dus misschien niet de hele dag te zwoegen achter zijn computer, maar is wel degelijk aan het werk.

Vooroordeel #3: Als manager moet je iedereen gelijk behandelen

Eerlijkheid is een belangrijke eigenschap voor goed management. Vaak wordt gedacht dat dit betekent dat iedereen gelijk behandeld moet worden, maar dat hoeft niet per definitie zo te zijn. Managers moeten eerlijk met medewerkers omgaan wat bijvoorbeeld betekent dat top performers best beloond mogen worden, simpelweg omdat ze dat hebben verdiend. Vriendjespolitiek daarentegen is uit den boze. Het kan niet zo zijn dat het van de ene medewerker wordt geaccepteerd dat hij altijd een halfuur voor sluitingstijd naar huis gaat, terwijl een ander continu moet overwerken. Een manager moet eerlijkheid en gelijkwaardigheid hoog in het vaandel hebben staan om zijn effectiviteit te verzekeren. Anders is de loyaliteit van medewerkers snel verdwenen.

Vooroordeel #4: De manager moet de slimste persoon in het team zijn

Als manager hoef je niet alwetend te zijn, zolang je maar de juiste teamleden aantrekt en hen faciliteert in hun expertise. Intelligentie is van belang, maar belangrijker is dat de manager de kennis en vaardigheden binnen het team optimaal kan inzetten. Als een van de teamleden bijvoorbeeld goed orde kan scheppen in chaos, is hij goed in te zetten als projectmanager. En iemand met sterke grafische vaardigheden is misschien wel de aangewezen persoon om presentaties te maken. Door zo naar het team te kijken, zorgt de manager ervoor dat iedereen tevreden blijft en vanuit zijn expertise kan werken. Ze dragen bij aan een goed teamresultaat door te doen wat ze leuk vinden en hun vaardigheden in te zetten.

Managers zijn mensen met oog voor resultaat, maar ook voor de mens. Ze maken onderdeel uit van het team en onderscheiden talent. En ze vullen hun dagen dan misschien met andere taken dan hun team, ze zijn wel degelijk hard aan het werk. Kortom: managers zijn eigenlijk best leuke mensen, die hun baan serieus nemen.

Wat voor manager ben jij?

Als manager ben je van vele markten thuis. Maar weet jij eigenlijk wel waar jouw kracht ligt? Wat jouw sterke punten zijn, zodat je die verder kunt uitbouwen? Met de Assessment Tool van ISBW kom je erachter. Direct meer weten over de rollen van de manager en hoe je ze optimaal benut? Download dan nu gratis het whitepaper ‘De 4 rollen van de manager’.