Een tandenborstel van 200 euro die via bluetooth is verbonden met een app. Toen Oral-B de tandenborstel vorig jaar lanceerde leek het idee een beetje belachelijk. Maar een jaar later blijken 250.000 mensen de app minstens één keer per week te gebruiken.

Dat schrijft Quartz. De app vertelt gebruikers op welke plaatsen in het gebit ze beter moeten poetsen. De tandenborstel heeft sensoren die meten hoeveel druk er op wordt uitgeoefend. En je kunt er het weer en nieuws op bekijken.

Doel: frisse adem

Kennelijk geeft de app gebruikers meer zekerheid dat ze hun gebit goed onderhouden. Oral-B gaat de app uitbreiden. Gebruikers kunnen een doel instellen, zoals frisse adem, gezond tandvlees of wittere tanden.

Oral-B gaat ook gegevens uit de app aan derden verstrekken “wat gebruikers in de gelegenheid stelt deel uit te gaan maken van de in toenemende mate verbonden digitale belevenis van de tandverzorging”, aldus het bedrijf, onderdeel van Procter & Gamble.

Plastic houdertje

De tandenborstel is vooral populair bij Amerikanen, Duitsers en Britten. Nu moeten mensen nog poetsen terwijl ze in hun andere hand hun telefoon moeten houden, maar daar gaat Oral-B ook iets op vinden: een plastic houdertje.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl