Tel je stappen. Ga naar de sportschool. Fiets naar je werk.

Als je kilo’s kwijt probeert te raken, dan weet je dat het belangrijk is om te bewegen. Maar omdat we zo gefocust zijn op ‘verbranden’, missen we volgens verschillende experts wat echt het probleem is: wat we eten.

“Er is een hardnekkige mythe dat je je calorieën weg kunt sporten”, zegt de Amerikaanse diëtist Andy Bellatti.

In werkelijkheid is actief blijven belangrijk voor je humeur en welzijn, maar zorgt het er niet meteen voor dat je flink afvalt.

Letten op wat je eet kan daar wel voor zorgen.

Veranderingen in je eetpatroon zijn vooral belangrijk bij de start van je afvalplan, aldus Bellatti. Veel mensen die proberen af te vallen door zoveel mogelijk te sporten raken gedemotiveerd omdat je kilo’s niet op magische wijze verdwijnen. In plaats daarvan kun je beter focussen op kleine veranderingen in je dieet, zoals meer groenten eten en minder bewerkt voedsel.

Een groot recent onderzoek onder meer dan 3.000 mensen met obesitas laat zien dat de meeste deelnemers gewicht verloren door hun eetpatroon aan te passen. Degenen die alleen gingen sporten zagen geen significante verbetering.

in n out burger

Foto: Flickr/@kevinv033

Een reden waarom voeding zo’n grote rol speelt in gewichtsverlies is dat bewegen een stuk minder calorieën verbrandt dan mensen denken, zegt hoogleraar bewegingswetenschappen Philip Stanforth.

Dit gaat vooral op wanneer iemand producten eet die calorierijk zijn, zoals bewerkt eten en fastfood als hamburgers, friet en frisdrank. Veel klassieke maaltijden die je bij fastfoodketens kunt kopen, zijn voor honderden calorieën. Hierdoor zit je al snel over het gemiddelde wat een volwassene op een dag nodig heeft.

“Denk praktisch, onthoudt dat je 56 kilometer moet lopen om 3.500 calorieën te verbranden”, zegt Stanforth. “Dat is een lange wandeling.”

Wat je eet, heeft dus de meeste invloed op je gewicht. Maar voldoende bewegen is zeker belangrijk.

Een groot onderzoek onder 1.000 volwassenen concludeert dat mensen op de lange termijn (een jaar of meer) meer gewicht verliezen wanneer ze een gezonder dieet volgen én regelmatig bewegen. Het gaat dus om de combinatie.

“Beweging is misschien niet de sleutel tot gewichtsverlies, maar het is wel belangrijk voor je gezondheid, zeker je mentale gezondheid”, zegt Bellatti.

LEES OOK: De 26-jarige #fitgirl Kayla Itsines heeft het: een florerende business en 20 miljoen volgers wereldwijd

kayla-interview-2