Duitsland blijft voor Nederlandse ondernemers dé markt om internationaal te groeien. Waar moet je rekening mee houden als je zaken wilt doen bij onze oosterburen? Sander Elema van de Rabo International Desk in Frankfurt geeft antwoord op veelgestelde vragen.

Wat zijn in Duitsland interessante sectoren om in te groeien?

“Infrastructuur en onderwijs springen er de komende jaren uit. Daar wordt veel in geïnvesteerd. Een thema dat ook erg interessant is, is duurzaamheid. Op veel fronten loopt Duitsland jaren achter. Het aanbod van duurzame producten in de supermarkt is er zó beperkt in vergelijking met Nederland. Of kijk naar openbare laadpalen voor elektrische auto’s. Die moet je hier in Duitsland met een vergrootglas zoeken. Op het gebied van duurzaamheid liggen absoluut kansen voor Nederlandse ondernemers.”

Op welk deel van Duitsland kun je je het beste richten?

“Het is voor veel bedrijven lastig om heel Duitsland vanuit één punt te servicen. Vaak zie je dat ze het land in vier stukken hebben opgedeeld – oost, noordwest, midden en zuid – en die vanuit een stedelijk centrum bedienen. Op welke regio je je het beste kunt focussen, hangt af van de sector waarin je opereert. De maakindustrie zit vooral in het zuiden, de start-upscene rond Berlijn, maritieme industrie rond Hamburg, financiële en zakelijke dienstverlening rond Frankfurt.”

Naar wat voor partij moet je op zoek om snel te groeien in Duitsland?

“Als je op een rijdende trein wilt springen, biedt een distributeur een goede entree. Hij heeft al een netwerk waar je gebruik van kunt maken. Hetzelfde geldt voor een handelsagent. Realiseer je wel dat handelsagenten in Duitsland wettelijke bescherming genieten.”

Hoe weet je of je beoogde Duitse zakenpartner betrouwbaar is?

“Even googelen kan nooit kwaad. Het is verstandig om direct na het eerste contact een vervolgafspraak te maken op het bedrijf van je Duitse handelspartner. Zo krijg je een idee wat voor vlees je in de kuip hebt. Verder kun je het openbare handelsregister raadplegen. Hierin vind je allerlei informatie over het bedrijf. In veel gevallen kun je financiële stukken downloaden. Zakelijke klanten van de Rabobank kunnen ook gebruikmaken van het netwerk van de Rabo International Desk. Via onze bronnen kunnen wij informatie over een Duits bedrijf inwinnen.”

Moet je een Duitse onderneming oprichten?

“Het moet niet, maar het maakt het zakendoen in Duitsland zo veel gemakkelijker. Duitsers doen het liefst zaken met Duitsers. Daarom is het van belang dat je onderneming een Duitse look-and-feel heeft. Zorg ervoor dat je aan de voorkant een Duitse GmbH bent, ook al is je onderneming aan de achterkant volledig Nederlands. Met een Duitse website en een Duitse bankrekening wek je vertrouwen.”

Met welke Duitse wetten en regels krijg je te maken?

“Dat verschilt per Bundesland. Via de Industrie- und Handelskammern (IHK) en de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) kun je informatie inwinnen. Voor veel ondernemers vormen wet- en regelgeving een barrière om zaken te doen in Duitsland. Laat je er niet door weerhouden. Door een goed netwerk om je heen te verzamelen, kom je erdoorheen.”

Meer lezen?

Hier vind je antwoord op nog meer veelgestelde vragen over zakendoen in Duitsland. Gebruik de cultuurscan voor tips over de omgang met je Duitse handelspartner.