Dat mannen en vrouwen evenveel kansen zouden moeten krijgen in hun carrière, daar is iedereen het wel over eens. Toch is er in veel organisaties nog niet écht sprake van gelijkheid. Hoogleraar Hanneke Takkenberg zet zich al decennia in voor meer kansen voor vrouwen op de werkvloer. “Ik geloof niet meer in het individu, ik geloof in community’s die verandering brengen.”

Hanneke Takkenberg studeerde in de jaren negentig af als arts. Verbaasd ontdekte ze dat mannen en vrouwen helemaal niet gelijk waren in de medische sector. Hoewel er al een hele tijd meer vrouwelijke artsen afstuderen, was het lange tijd toch een mannenwereld. Mannen kregen meer kansen op medische en op wetenschappelijke posities. Ook verdienden vrouwen minder dan mannen. 

Takkenberg zet zich inmiddels al tientallen jaren in voor kansengelijkheid. Zo is ze – naast haar banen als hoogleraar klinische besliskunde in cardiothoracale interventies bij het Erasmus MC en hoogleraar onderwijsmanagement bij Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) –  directeur van het Erasmus Centre for Women and Organisations (ECWO). ECWO zet zich in voor gelijke kansen voor mannen en vrouwen in organisaties. Hoe? Onder andere met opleidingen, zowel korte programma’s als in-company trainingen en coaching. 

Fiks de organisaties, niet de vrouwen 

Onderwijs is belangrijk als het gaat om gelijke kansen voor mannen en vrouwen, meent Takkenberg. “Veel mensen – ook vrouwen zelf – zijn zich aan het begin van hun carrière nog helemaal niet bewust van de impact van gender op hun carrière. Daar kom je pas achter als je een tijdje werkt”, legt Takkenberg uit. “Daarom is het belangrijk dat je je hele loopbaan lang blijft leren.”

Wat je als leider leert tijdens zo’n opleiding van ECWO? In ieder geval niet hoe je je als vrouw staande moet houden in een mannenwereld. “Wij fiksen geen vrouwen. Het zijn de organisaties die moeten veranderen,” zegt ze. 

Wat je wel leert is om kritisch te zijn op jezelf en te onderzoeken hoe het écht zit in je organisatie; dat is de eerste stap. Hoe zit het met de man-vrouwverhoudingen per functiecategorie, carrièrekansen en de werk-privébalans? Hoe kun je de organisatie zo veranderen dat er gelijke kansen zijn voor mannen en vrouwen? Dat iedereen gelijke waardering krijgt en dat iedereen zich echt thuis voelt? 

“Het gaat er niet alleen om dat de aantallen kloppen, het gaat er ook om dat het mannen en vrouwen gelijk gewaardeerd worden. En ook dat iedereen zich kan identificeren met de organisatie en zich er thuis voelt”, zegt Takkenberg. 

Veranderen doe je samen

En het belangrijkste, meent Takkeberg: “We creëren community’s voor vrouwen die elkaar ondersteunen en op die manier van binnenuit de organisatie kunnen veranderen. Want het balletje gaat pas echt rollen als vrouwen op een invloedrijke positie komen in het bedrijf en andere vrouwen kunnen helpen om ook hogerop te komen.”

Ze vervolgt: “We zien nog wel eens met ambitieuze vrouwen in een organisatie dat wanneer ze hogerop komen ze elkaar onderuit gaan halen, zodat ze de enige vrouw in het bestuur of de directie blijven. Ze zijn bang om hun positie in de mannenwereld te verliezen. Maar zodra je dat weet dat je goede relaties aan kunt gaan met andere vrouwen kun je een heleboel bereiken. Ik geloof niet meer in het individu, ik geloof in community’s die verandering brengen.”

Zelf heeft ze in haar loopbaan veel geleerd van een leiderschapsprogramma specifiek voor vrouwen. “Omdat daar bij mij het kwartje viel van hé, als we elkaar niet gaan ondersteunen en versterken komen we nergens.”

Overwin je carrièreuitdagingen

Op weg naar de top krijgen niet alleen vrouwen te maken met obstakels. Iedereen loopt op een bepaald moment tegen uitdagingen aan. Het lukt je bijvoorbeeld maar niet om promotie te maken of je ontdekt dat je essentiële leiderschapsvaardigheden mist. 

Er zijn 5 van dit soort struikelblokken die bijna iedereen tegenkomt in z’n carrière. De experts van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) geven tips om ze te vermijden in het gratis whitepaper 5 struikelblokken die bijna iedereen tegenkomt in z’n carrière: zo overwin je ze.

Download het whitepaper hier: