Producten bedoeld voor vrouwen zijn gemiddeld 7 procent duurder dan die voor mannen. Bij verzorgingsproducten loopt het verschil op tot 15 procent. Het gekke is, de kostprijs van die producten verschilt amper.

Gillette Venus-mesjes voor de vrouw kosten op Scheerplein.nl in de kleinste verpakking omgerekend 3,48 euro per stuk, Mach 3-mesjes voor de man omgerekend maar 3,20 euro. Het prijsverschil is bijna 10 procent, maar het zijn allebei scheermesjes met drie mesjes. Is het lastiger om scheermesjes voor vrouwen te ontwikkelen dan voor mannen, of is er iets anders aan de hand?

Ingrediënten en materialen van producten gericht op de man en de vrouw verschillen soms, maar er is geen reden om aan te namen dat het per definitie duurder is om producten voor vrouwen te maken dan voor mannen. Een scheermesje is een scheermesje. Toch betalen vrouwen bijna altijd meer, zo constateert het Department of Consumer Affairs in New York in een rapport.

Van de 35 productcategorieën die de onderzoekers onder de loep namen, waren er maar vijf waarbij de prijs voor de vrouwelijke versie van het product even duur was als dat voor de man. In alle andere gevallen was de vrouw duurder uit. De prijsverschillen deden zich voor bij de meest uiteenlopende producten (zie grafiek).

Omdat producten vaak wel iets verschillen, keken de onderzoekers zoveel mogelijk naar producten waar de kostprijs nagenoeg gelijk zou moeten zijn, denk aan spijkerbroeken en shirts. Maar ook in die gevallen waren meisjes en vrouwen bijna altijd duurder uit.

Bron: DCA New York

Bron: DCA New York

Sekse-belasting: honderden dollars of euro’s per jaar

De conclusie is dat vrouwen per jaar voor dezelfde producten veel duurder uit zijn dan mannen. Hoeveel precies is onbekend, maar een verouderde studie uitgevoerd in Californië 1994 kwam uit op een bedrag van 1.350 dollar per jaar.

Onze kleine steekproef met scheermesjes toont aan dat ‘sekse-belasting’ geen exclusief Amerikaans fenomeen is. Gelukkig is dit een belasting die je als vrouw gemakkelijk kunt ontduiken: vergeet die roze verpakking en kijk eerst eens of je hetzelfde product niet goedkoper in een mannenversie kunt krijgen.

Lees ook op Business Insider

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl