Volkswagen verkoopt meer dan een derde van haar auto’s in China. En dus komt het bijzonder slecht uit dat het merk nu op de Chinese televisie mikpunt is van kritiek.

De Chinese staatszender CCTV heeft woensdag voor de tweede keer deze week Volkswagen op de korrel genomen. De Duitse autofabrikant zou klachten van Chinese consumenten over lekkages in de motorruimte, een potentieel brandgevaarlijke situatie, hebben genegeerd.

Zondag werd Volkswagen er samen met Nissan en Mercedes Benz van beschuldigd Chinese klanten overbodige reparatiediensten en onderdelen te hebben aangesmeerd.

Volkswagen haalde vorig jaar wereldwijd meer dan 93.000 auto’s terug in verband met brandstoflekkages. Volgens CCTV werd Chinese klanten die zich melden bij hun dealer verteld dat de lekkages normaal waren.

In 2013 haalde CCTV ook al uit naar het Duitse concern. Destijds zouden mankementen aan de versnellingsbakken zorgen voor abrupte acceleraties dan wel het plotseling stilvallen van een aantal VW-modellen.

China is enorm belangrijk voor Volkswagen. Het concern is marktleider in het land waar het in 2014 3,7 miljoen auto’s verkocht. Het is ook de kurk waar de groeistrategie van het concern op drijft nu de verkopen in andere opkomende landen als Rusland en Zuid-Amerika stokken.
Z24 / ANP

Lees ook op Business Insider

Lees ook
Prijzencircus in China: bedrijven beven voor consumentenprogramma op tv

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl