De omzet van de Volkswagen Group is sinds het sjoemelschandaal nooit gedaald. De winst wel maar die klimt ook weer naar het oude niveau.

In september 2015 kwam stap voor stap naar buiten dat er in miljoenen dieselauto’s van de Volkswagen Group software was geïnstalleerd die ervoor zorgde dat deze wagens op papier minder stikstof uitstootten dan daadwerkelijk het geval was. Deze sjoemelsoftware was bewust zo ingesteld.

Het beursgenoteerde moederbedrijf Volkswagen is behalve fabrikant van Volkswagens, ook de maker van Audi’s, Porsches, Skoda’s, Seats, Lamborghini’s, Bentley’s en Bugatti’s.

Schade van 20 miljard

Het dieselschandaal kostte het megaconcern in totaal zo’n 20 miljard euro aan boetes en terugroepacties. Een groot deel van dat geld ging naar de Amerikaanse toezichthouders, die veel strenger zijn dan in Europa. Ook nam CEO Martin Winterkorn zijn verantwoordelijkheid en vertrok.

Inmiddels lijkt het grootste autoconcern van Europa de gigantische schade verwerkt te hebben. De winst stijgt weer naar het oude niveau. Uit de woensdag gepubliceerde cijfers blijkt dat de nettowinst met 44 procent is gestegen in vergelijking met een jaar eerder, tot 3,4 miljard euro. De omzet nam met ruim 10 procent toe tot 56,2 miljard euro.

Ondanks het schandaal is de omzet van het bedrijf nooit gedaald, zoals ook te zien is in de jaarcijfers van 2012 tot en met 2016. Wel daalde door het schandal de operationele winst.

Het jaar voordat de dieselgate naar buiten kwam haalde Volkswagen Group een operationele winst van 12,5 miljard euro. Na de onthulling werd dit in 2015 een verlies van 4 miljard. In 2016 wist Volkswagen dat verlies te herstellen naar een operationele winst van 7 miljard.

Gezien ook in het eerste kwartaal van 2017 de winst weer flink is gestegen, lijkt het er op dat Volkswagen afscheid heeft genomen van het sjoemelschandaal. In financiële zin tenminste.