Het vliegtuig dat vrijdag neerstortte in de Sinaïwoestijn in Egypte was van een in Nederland gevestigd leasebedrijf genaamd AerCap. Directeur van het bedrijf is Pieter Korteweg, commissaris in raad van toezicht bij het Centraal Bureau voor de Statistiek en voorheen De Nederlandsche Bank.

Dat blijkt uit een publieke database van vliegtuigregistraties. Via een Ierse constructie en een Russische vergunning was het ramptoestel in gebruik bij Metrojet/Kogalymavia.

AerCap heeft haar hoofdvestiging in Amsterdam. Qua waarde is AerCap de grootste leasemaatschappij voor vliegtuigen ter wereld. Het bedrijf, dat ook kantoren in huis heeft bij Airbus en Boeing, beheert 1.300 vliegtuigen volgens haar eigen website.

Dit is te danken aan een overname van de International Lease Finance Corporation (ILFC) in 2013. AerCap betaalde toen bijna 5 miljard euro voor de fusie. Naar eigen zeggen heeft AerCap een vermogen van 40,1 miljard.

Baas werkte voor Financiën en DNB

Pieter Korteweg (73) is de voorzitter van de raad van bestuur, terwijl de Ier Aengus Kelly CEO is. Korteweg is een bekende in de financiële wereld in Nederland. Hij was lid van de raad van toezicht van De Nederlandsche Bank en is voorzitter van hetzelfde orgaan bij het Centraal Bureau voor de Statistiek. Samen met een AerCap-collega was hij betrokken bij de Nederlandse Investerings Bank, tegenwoordig NIBC. In de jaren tachtig werkte hij als thesauriër op het Ministerie van Financiën.

Bij de crash van vlucht 7K9268 kwamen alle 224 inzittenden om. De Airbus A321, onderweg van badplaats Sharm-el-Sheikh naar Sint-Petersburg, had de Ierse registratie EI-ETJ. Dit toestel is al sinds haar aflevering in 1997 in bezit van ILFC, dat het achtereenvolgens leasde aan Middle East Airlines (Libanon), Saudi Arabian, Onur Air (Turkije) en uiteindelijk aan Kolavia, zoals Metrojet/Kogalymavia voor 2012 heette.

Ierse omweg en Russische vergunning

De Ierse luchtvaartautoriteit IAA heeft laten weten dat het toestel eigendom is van Wilmington Trust SP Services in Dublin. Echter, EI-ETJ werd in Ierland geregistreerd in maart 2013, toen Kolavia het toestel overnam van de voorgaande gebruiker Onur Air.

Lees ook op Business Insider

Vanuit Ierland heeft de IAA experts naar Egypte gestuurd om daar te helpen met het onderzoek naar de crash. Dit is omdat Ierland verantwoordelijk blijft om de vliegwaardigheid van het toestel te controleren. De Russische huurder is belast met het onderhoud en uitvoering van de vluchten. De IAA had dit jaar nog goedkeuring gegeven voor de luchtwaardigheid van EI-ETJ.

Het feit dat de brokstukken ver uit elkaar liggen, doet vermoeden dat het in de lucht in tweeën is gebroken.

Importheffing buitenlandse vliegtuigen

Russische luchtvaartmaatschappijen hebben hun toestellen van Airbus en Boeing niet in eigen land geregistreerd. Ierland en belastingparadijzen in het Caribisch gebied zijn populair voor hen omdat Moskou torenhoge importbelasting heft op buitenlandse vliegtuigen.

Deze heffingen dienen om de Russische luchtvaartindustrie te behouden voor buitenlandse concurrentie, maar werkt vandaag de dag meer averechts. Ierland heeft daar handig op ingespeeld. Bedrijven – soms niet meer dan een postbus – in het land beheren naar schatting de helft van de 8.000 leasevliegtuigen die in de wereld in omloop zijn.

De Ierse tak van AerCap, gevestigd in het stadje Shannon, is één van de grondleggers van deze lucratieve industrie.

De Amsterdamse vestiging van AerCap reageerde dinsdag niet op verzoeken om commentaar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl