Twee landelijke belangenorganisaties beginnen een eigen haringtest.

De twee waren er al een tijdje mee bezig, maar de commotie rondom de haringtest van het AD heeft het plan in een stroomversnelling gebracht, melden de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) en de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH).

Econoom Ben Vollaard van Tilburg University liet onlangs na analyse van de resultaten van de AD-haringtest van dit en vorig jaar weten dat het erop lijkt dat deze test niet onbevooroordeeld is.

Viswinkels die hun haring betrekken bij een leverancier waarin een van de twee keurmeesters zakelijke belangen heeft, krijgen van het panel een aanzienlijk hogere score.

Lees ook het artikel: Een keurmeester van de AD Haringtest heeft een belang in de viszaken die hij beoordeelt, ontdekte een Tilburgse econoom

Hoofdredacteur Hans Nijenhuis van het AD wees overigens alle aantijgingen van de hand. "Het AD staat in voor de betrouwbaarheid van alle bij de test betrokken keurmeesters'', zei hij.

In de nieuwe haringtest, die volgend jaar van start gaat, staat het oordeel van de consument over de kwaliteit van de haring centraal, aldus de organisaties. "Wij zijn ervan overtuigd dat de mening van de klant het allerbelangrijkste is’’, zegt voorzitter van de CVAH, Henk Achterhuis. De VNV en CVAH zetten momenteel de laatste puntjes op de i voor de voorwaarden voor deelname en de spelregels.

LEES OOK: Deze huilende oliebollenbakker kreeg een 4,5 in de AD-test, maar heeft het nu razend druk