Van sneeuwscooterfabrikanten tot ticketverkopers: veel bedrijven zijn geïnteresseerd in virtual reality. Maar valt daar eigenlijk wel iets mee te verdienen?

Persbureau Reuters maakte een inventarisatie van de meest recente bedrijfsresultaten. Daaruit blijkt dat steeds meer bedrijven inzetten op virtual reality. Van de onderzochte bedrijven waren er dit jaar 38 van plan om virtual reality in hun businessplan op te nemen – tegenover acht in 2015. Ruim een verviervoudiging.

Het gaat bijvoorbeeld om Arctic Cat, een fabrikant van sneeuwscooters: zij gebruiken virtual reality om klanten nieuwe modellen uit te proberen – virtueel dan weliswaar. StubHub, een platform van eBay waar kaartjes voor concerten worden verkocht, laten klanten met virtual reality een plaatsje in een concertzaal uitkiezen.

En ook pretparken zijn geïnteresseerd: het Belgische park Bobbejaanland openden afgelopen begin deze maand een virtual reality-achtbaan. Ook Six Flags gaat in de Verenigde Staten de brillen gebruiken om verouderde achtbanen wat op te pimpen.

Ondernemers hopen met de brillen de verkopen te stuwen, of juist kosten te besparen. Maar levert het ook echt wat op?

Nauwelijks bewijzen

Voor pretparken kan het inderdaad een goede toevoeging zijn, stelt Brain Smoluch, investeerder bij Hood River Capital Management. Six Flags bespaart flink in de kosten door de verouderde achtbanen niet te vervangen, maar bezoekers een virtual reality-bril te geven. Maar een 'game changer' wordt het niet, denkt Smoluch.

Of ook andere bedrijven er voordeel bij hebben, is maar de vraag. Er is nauwelijks bewijs dat klanten inderdaad sneller gaan kopen als ze het product eerst met een virtual reality-bril hebben uitgeprobeerd.

Reuters wijst er daarnaast op dat, ondanks het enthousiasme dat rond virtual reality waart, de virtual reality-bril maar een klein onderdeel is van de grootste en bekendste producent, Facebook. De meeste analisten vinden het niet eens de moeite waard om de opbrengsten van de bril, de Oculus Rift, uit te splitsen.

Ook Facebookbaas Mark Zuckerberg hield vorige maand nog een slag om de arm: hoewel hij gelooft dat virtual reality het volgende grote digitale platform wordt, benadrukt ook Zuckerberg dat het nog te vroeg is om virtual reality mainstream te maken.

Lees ook

Virtual reality: dit zijn de mogelijkheden voor winkeliers

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl