Een patentzaak om een unieke vibrator hield de seksindustrie deze week in z’n greep. De zaak laat zien dat seksspeeltjes geen nichemarkt meer zijn: het gaat om grof geld.

“We hebben het geprobeerd. Het is fijn. Erg fijn.” Op de website van de We-Vibe vertelt een stel over hun ervaringen met de speciale vibrator. “Ik voelde de vibraties. Ze waren erg krachtig, stimulerend”, aldus de man.

De We-Vibe is een uitvinding van het Canadese bedrijf Standard Innovation. Het is een U-vormige vibrator met twee verdikkingen die bedoeld is voor gebruik tijdens de copulatie. Het simpelste model is in Nederland verkrijgbaar voor zo’n 60 euro.

Vijf jaar geleden kwam het twee-armige speeltje op de markt. Het bleek een razend succes. Standard Innovation heeft inmiddels voor meer dan 100 miljoen dollar aan We-Vibes verkocht . En de groei is er nog niet uit: vorig jaar verdubbelde de omzet.

Kopieën van de We-Vibe

Het succes bleef niet onopgemerkt bij andere fabrikanten van erotische producten. Verschillende kopieën verschenen de afgelopen jaren op de Amerikaanse markt. Standard Innovation liet het er niet bij zitten en bracht de zaak voor de Amerikaanse handelscommissie. Maandag werden de Canadezen in het gelijk gesteld, waardoor concurrenten als Lelo moeten stoppen met de verkoop van hun We-Vibe-klonen.

En daar blijft het niet bij. Standard Innovation is van plan een schadevergoeding te eisen van Lelo, één van de grootste fabrikanten van seksspeeltjes. Die civiele rechtszaak kwam al eerder voor een Texaanse rechter, maar werd uitgesteld in afwachting van de uitspraak van de handelscommissie.

Lelo laat in een reactie weten dat het zelf Standard Innovation voor de rechter sleept wegens overtreding van een patent van hen, meldt CNBC.

Seksspeeltjes zijn big business

De prille patentoorlog – onder techreuzen als Apple en Google de gewoonste zaak van de wereld –  is volgens experts een teken dat seksspeeltjes tegenwoordig ‘big business’ zijn.

Door het inzakken van de verkoop van erotische video’s verleggen bedrijven in de erotische industrie hun focus naar seksspeeltjes. Daar komt bij dat drogisterijen en westerse landen seksartikelen vaker in het gewone schap zetten. Makers van seksspeeltjes proberen zich te onderscheiden met unieke ontwerpen en functies, waardoor ze hogere prijzen kunnen vragen.

Dat is Standard Innovation gelukt met de We-Vibe-lijn. Nu probeert de firma hun exclusieve marktsegment veilig te stellen via rechtszaken.

Lees ook op Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl