Bij de aankondiging dat alle auto’s van Tesla vanaf nu hardware krijgen om – wanneer de goedkeuring er eenmaal is – volledig zelf te kunnen rijden, is ook verboden om de auto’s in te zetten om geld te verdienen via taxi-diensten als Uber en Lyft.

Tesla wil namelijk zelf een netwerk opzetten, staat in de update over de plannen van Elon Musk met de zelfrijdende elektrische auto’s:

“Een zelfrijdende Tesla-auto delen en familie en vrienden ermee ophalen is prima, maar om dat te doen met een winstoogmerk is alleen toegestaan via het Tesla Netwerk, waarover volgend jaar meer details bekend worden.”

Screenshot

Als eigenaar van een Tesla kun je er volgens deze voorwaarden dus niet mee doen wat je wilt. Dat is zeldzaam, maar er zijn voorbeelden van auto-fabrikanten die ook al eisen stelden aan het gebruik van je eigen auto, schrijft Ars Technica. Zo mochten de kopers van de duurste Ferrari-modellen zoals de Enzo en LaFerrari hun auto pas na een bepaalde periode doorverkopen.

Uit de tekst valt ook overigens af te leiden dat het niet verboden is om in Model X en Model S zelf als chauffeur op te treden. Je mag alleen niet de auto geheel en al zelfstandig klanten laten rond rijden.

Volledig autonome auto's kunnen het verkeer volgens Tesla veel veiliger maken dan met chauffeurs van vlees en bloed. Met het omstreden Autopilot-systeem kunnen de huidige Tesla-bezitters al deels zelfstandig rijden.

Helemaal rijden zonder menselijke bestuurder mag nu nog niet, maar het bedrijf hoopt dat er binnen een aantal jaar goedkeuring voor komt.