• Ongeveer twee op de drie Nederlandse bedrijven bestempelt verduurzaming als strategische prioriteit, maar dat aantal neemt al een paar jaar nauwelijks meer toe.
  • Uit een rapport van ING blijkt dat een deel van de bedrijven investeringen in duurzaamheid momenteel uitstelt of vermindert vanwege “onzekerheden” in de markt.
  • De overheid zou wat het bedrijfsleven betreft best dwingender mogen zijn, maar moet ook meer subsidies uittrekken.
  • Lees ook: Kabinet trekt miljarden euro’s uit voor verdubbeling vermogen windparken op zee

De verduurzaming van Nederlandse bedrijven stagneert, waarschuwen analisten van grootbank ING in een woensdag verschenen rapport.

De analisten van de bank signaleren dat een deel van de bedrijven investeringen in meer duurzaamheid momenteel uitstelt of vermindert vanwege “onzekerheden” in de markt.

Ondernemers wijzen bijvoorbeeld op stijgende inflatie, de coronacrisis, de hoge energieprijzen en belastingen die samenhangen met klimaatbeleid. Het onderzoek werd uitgevoerd voor de Russische inval in Oekraïne.

Volgens Annemein Kolk, directeur Business Banking Clients, is het wel begrijpelijk dat sommige bedrijven op de rem trappen met duurzaamheidsinvesteringen. “Maar het halen van de klimaatdoelen kan geen uitstel gebruiken en juist door de situatie in Europa is het urgenter dan ooit dat de klimaattransitie snel doorzet”, zegt ze.

Verduurzaming stagneert door onder andere marktonzekerheid
Verduurzaming stagneert door onder andere marktonzekerheid
ING

Kolk wijst erop dat voor een "substantieel deel" van de bedrijven, ongeveer 37 procent, de stijgende energieprijzen juist een reden zijn om sneller te verduurzamen. Een ongeveer even groot deel schroeft de investeringen in energiebesparing en andere maatregelen juist terug vanwege de onzekerheden.

Bijna twee op drie bedrijven integreert duurzaamheid in bedrijfsstrategie

De meerderheid (61 procent) van de honderden ondervraagde bedrijven, van groot tot klein, zegt wel veel bezig te zijn met verduurzamen. Voor deze groep is duurzaamheid een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie. Het percentage dat aangeeft concreet bezig te zijn met verduurzaming ligt echter al drie jaar ongeveer op hetzelfde niveau.

Eén op de drie zegt dat het momenteel "geen prioriteit" heeft. "Dit komt met name doordat het onduidelijk is hoeveel besparing de investering oplevert, omdat het risico van dergelijke investeringen te groot wordt geacht en omdat er geen budget is voor dit soort uitgaven", somt ING de redenen op.

Opvallend is dat de meerderheid van de ondervraagde bedrijven de kosten voor verduurzaming niet door berekent aan klanten. 60 procent laat extra investeringen ten koste gaan van de marge. Daarnaast denkt 66 procent van de bedrijven dat klanten steeds meer bereid zijn om de doorberekende kosten voor de verduurzaming te betalen. Grotere bedrijven hebben dit gevoel vaker dan MKB'ers.

Ook stelt het bedrijfsleven dat de overheid best wat strenger mag zijn op en bedrijven meer mag verplichten om te verduurzamen. Maar daar tegenover staat wel dat het ook verwacht dat de overheid de portemonnee trekt en subsidies verstrekt en ervoor zorgt dat Nederlandse bedrijven hun concurrentiepositie op de Europese markt niet verliezen door de verduurzaming.

Rol van de overheid bij verduurzaming bedrijfsleven
Rol van de overheid bij verduurzaming bedrijfsleven
ING

LEES OOK: Dit is de ‘Silicon Valley of Food’ van Unilever in Wageningen – waar het voedsel van de toekomst wordt bedacht en gemaakt: van gefermenteerd nepvlees tot vegan mayonaise