“Dit was een cadeautje”, zegt Jaap Korteweg, boer en eigenaar van De Vegetarische Slager. In een interview met Volkskrant blikt hij  terug op ‘etiketgate’.

Dankzij het voorval steeg zijn omzet met ruim 25 procent, zegt hij. En dat is nog een voorzichtige schatting.

In oktober kwam de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) met het verrassende bericht dat De Vegetarische Slager zijn etiketten aan moest passen. Productnamen als visvrije tonyn, kipstuckjes en gerookte speckjes zouden misleidend zijn.

Later kwam de instantie terug op dat besluit. De kritiek sloeg alleen op omschrijvingen van sommige producten op de website van De Vegetarische Slager. De teksten zijn inmiddels aangepast.

Het aanvankelijke besluit van de NVWA kon op veel hoon van twitteraars rekenen. Zeker omdat de organisatie daarvoor steken had laten vallen in de fipronilaffaire.

Korteweg was zelf niet aanwezig toen de NVWA langskwam, maar werd gebeld door een bibberende medewerker. "Ze waren geschrokken", zegt Korteweg over dat telefoontje. "Maar ik zei meteen: dit is feest. Dit is een cadeautje."

De media-aandacht was gratis publiciteit voor zijn bedrijf. En Korteweg haakte zelf ook handig in op alle ophef door een uitgebreide reactievideo te plaatsen op sociale media:

LEES OOK: Met zijn nieuwe fabriek wil Vegetarische Slager Jaap Korteweg de bio-industrie grootschalig aanvallen