Het verzorgen van valutatransacties voor Nederlandse bedrijven die handelen met het buitenland is een “geheime goudmijn” voor grootbanken, stelt uitdager de Nederlandsche Betaal- en Wissel Maatschappij. Die biedt sinds februari een alternatief voor het Midden- en Kleinbedrijf.

Het Nederlandse Midden- en Kleinbedrijf heeft een aantal loodzware jaren achter de rug met de kredietcrisis van 2008 en de daarop volgende recessies. “We komen nu uit de crisis en bedrijven denken misschien dat ze zo’n beetje zijn uitbezuinigd. Maar er zit nog geld aan de achterkant waar besparingen mee behaald kunnen worden”, is de stellige overtuiging van Pieter-Jan Datema, mede-oprichter van de Nederlandsche Betaal- en Wissel Maatschappij (NBWM).

Bij het afhandelen van valutatransacties voor ondernemers die zaken doen met het buitenland, domineren drie grootbanken de Nederlandse markt: ABN Amro, ING en Rabobank. Eind vorig jaar kreeg de NBWM, gevestigd op Beursplein 5 in Amsterdam, een licentie van toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) om ook actief te worden op deze markt. In februari dit jaar ging de valutaspecialist daadwerkelijk van start. Z24 sprak met directeur Pieter-Jan Datema.

Op welk type bedrijven mikt u met de NBWM voor het afhandelen van valutatransacties?
Datema: “Grootbanken doen graag zaken met bedrijven die een jaaromzet van 500 miljoen euro of meer boeken. Maar een flinke groep ondernemingen daaronder met een omzet van minder dan een ton tot 300 of 400 miljoen euro, komt er bekaaider vanaf. Dat wil zeggen: grootbanken verdienen heel gemakkelijk geld aan valutadiensten voor deze ondernemingen, terwijl de risico’s gering zijn. Het gaat niet om leningen, maar om geld dat tegen geld wordt geruild. De NBWM wil die markt openbreken en richt zich als nichespeler exclusief op internationale betalingen en valutaconversies. Dat kunnen we veel goedkoper verzorgen voor MKB-bedrijven dan de grootbanken.”

De NBWM claimt buitenlandse betalingen en valutaconversies 30 tot 40 procent goedkoper aan te bieden dan grootbanken. Waar is dat op gebaseerd?
Datema: “We rekenen een aantal kosten niet, zoals kosten voor het aanhouden van een rekening en het overmaken van geld naar een bestemmingsrekening. Ook zijn onze wisselkoersen gunstiger voor de klant, Dat levert al snel een grote besparingen op voor de ondernemer. Op de wisselkoerstransactie zit wel een marge voor de NBWM, maar die is veel lager dan bij de grootbanken. Onze IT-systemen zijn helemaal up-to-date en er is geen ballast uit het verleden.
“Bovendien bieden we transparantie: klanten krijgen van ons een terminal waarmee ze direct zicht hebben op de interbancaire valutakoersen. Daarmee kunnen ze op de achterkant van een sigarendoos uitrekenen hoeveel ze besparen.”
“Op een zakelijke transactie van één miljoen euro kunnen wij bij de valutaconversie een kostenvoordeel van 1.500 tot 8.000 euro realiseren ten opzichte van de grootbanken. Dus als een bedrijf voor 10 miljoen euro per jaar zaken doet met het buitenland, praat je al snel over een besparingsmogelijkheid van 30 duizend euro en meer.”

Is het voor MKB-bedrijven niet comfortabeler om zoveel mogelijk diensten te bundelen bij de huisbank?
Datema: "Voor onze diensten hoeft de klant niet over te stappen. Die opent alleen een gratis rekening bij ons voor zijn valutatransacties. Voor de rest verandert er niets en blijft hij met zijn andere bankzaken gewoon bij zijn eigen bank. We merken wel dat het proces om over te stappen niet voor alle MKB'ers even makkelijk is, maar het sentiment is sinds de kredietcrisis duidelijk gedraaid. De loyaliteit tegenover grootbanken neemt af. Tien jaar geleden hadden we dit niet kunnen doen, maar wij geloven dat de markt voor specialisten kansen biedt. De verzuiling keert terug in bankenland. De komende jaren zul je ook weer exclusieve hypotheek- en spaarbanken zien opduiken."

Helpt de NBWM middelgrote en kleinere bedrijven ook bij afdekken van valutarisico's?
Datema: "We zitten wat dat betreft kort op de bal, informeren klanten als er relevante ontwikkelingen zijn in de valutamarkt en geven ook onze eigen mening. Uiteindelijk ligt de beslissing bij de klant, maar we willen wel een actieve sparringpartner zijn. Bij grootbanken ligt dat vaak anders. De accountmanager van een MKB-bedrijf leest dan een A4-tje voor dat is opgesteld door het economische bureau van de bank, maar zo iemand is geen echte valutaspecialist."

Vergeleken met grootbanken is de NBWM een kleine speler. Welk risico lopen klanten als jullie in de problemen komen?
Datema: "Het geld van klanten loopt via een Stichting Derdengelden bij ABN Amro en Rabobank. Die geldstromen worden nooit vermengd met de eigen geldstromen van NBWM. Klanten beschikken dus altijd over hun geld."

Lees ook

Banken vooral zuinig met leningen van minder dan 2,5 ton