Algoritmes zijn nu ook in de wereld van vakantiehuisjes in opmars: de prijs van een bungalow kan per dag variëren. Al zijn lang niet alle eigenaren zover.

Vliegtuigmaatschappijen en hotelketens hebben tegenwoordig econometristen in dienst die uitzoeken hoe ze hun stoelen of bedden optimaal gevuld krijgen, tegen een zo hoog mogelijke opbrengst.

Roompot Vakanties, het bedrijf dat zo’n 113 bungalowparken bezit in Nederland, maakte woensdag bekend dat het een nieuwe Franse eigenaar krijgt, PAI Partners. Hierdoor zegt het bedrijf meer geld te krijgen voor investeringen.

Zo wil Roompot flexibele prijzen gaan introduceren – een software-investering die 4 à 5 miljoen euro vergt, verklaarde directeur Jurgen van Cutsem tegenover Het Financieele Dagblad. “We werken nu nog op een traditionele manier met prijslijsten.”

Roompot loopt achter. Elders in de hospitality-wereld is ‘dynamic pricing’ al heel gewoon. Zoals bij Landal.

Brochure was de bijbel

Landal is eigendom van het Wyndham-concern, een mammoet die in 72 landen actief is met hotels en bungalowparken. De kennis van dat bedrijf past Landal sinds drie jaar ook in Nederland toe: “We hebben inderdaad mensen in dienst die algoritmes kunnen maken”, zegt commercieel directeur Erik van Essen.

Vroeger was de brochure de bijbel, vertelt hij. Prijzen lagen vast, maar dat was ook in het nadeel van consumenten. Als de vraag nu lager is dan verwacht, kan Landal prijzen verlagen. Theoretisch kan de prijs per bungalow nu per dag variëren, maar in de praktijk gebeurt dat niet: “De vraag is redelijk voorspelbaar.” Landal volgt trends in zoekgedrag; die zijn een aanwijzing voor interesse. Ook verschuivingen in vakantiedata zijn zeer bepalend.

Lees ook op Business Insider

Keuze consument

Maar bungalowparken zullen nooit zo obsessief bezig met hun prijzen als luchtvaartmaatschappijen, denkt Van Essen. Daarvoor spelen te veel andere elementen een rol bij de keuze van een consument om wel of niet een bungalow te boeken. “De vriendelijkheid van ons personeel is belangrijker dan de prijs”, aldus de commercieel directeur. Locatie, beleving, voorzieningenniveau spelen al evenzeer een rol.

Landal gebruikt de opgedane kennis ook in marketingacties met derden, zoals met Natuurmonumenten. Ze kan aantrekkelijke kortingen aanbieden en die koppelen aan tijdstippen dat de verwachte vraag lager is.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl