Kraft Heinz

De Brits-Nederlandse multinational Unilever heeft een fusievoorstel van zijn Amerikaanse branchegenoot Kraft Heinz vrijdag afgewezen.

Het voorstel is bevestigd door het Amerikaanse concern, bekend van merken als tomatenketchup Heinz en bijvoorbeeld roomkaas Philadelphia.

In Nederland is Kraft Heinz eigenaar van Honig, De Ruijter, Venz en Roosvicee. Kraft Heinz zegt dat het nog steeds een deal probeert te sluiten, hoewel het niet zeker is dat er daadwerkelijk een nieuw formeel bod wordt gedaan.

De koers van het aandeel Unilever steeg fors, nadat Kraft Heinz zijn verklaring naar buiten bracht. Het aandeel Unilever noteerde vrijdagmiddag bijna 10 procent hoger op 43,30 euro.

Unilever, Kraft Heinz

Volg de koers van Unilever op finanzen.nl.

Volgens Unilever heeft Kraft Heinz een bod gedaan van 50 dollar per aandeel, waarvan drie vijfde in contanten en de rest in aandelen. Dit zou Unilever een marktwaarde geven van 143 miljard dollar, omgerekend bijna 135 miljard euro. De huidige beurswaarde van Unilever zat daar vrijdag dicht bij in de buurt.

In de toelichting op het bod laat de directie van Unilever doorschemeren de toenadering van Kraft Heinz als min of meer vijandig te beschouwen: “Unilever heeft het aanbod afgewezen, omdat het noch strategisch noch financieel waarde ziet in het aanbod. Unilever ziet geen basis voor verdere gesprekken.”

Een vijandige overname van Unilever vergt een enorme financiële slagkracht. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat het eerste bod van Kraft Heinz deels in aandelen wordt gedaan, waarbij aandeelhouders van Unilever de overname eigenlijk deels zelf betalen.

Unilever bestaat uit een Nederlandse NV en een Britse Plc, waarvan de aandeelhouders op holdingniveau gelijke rechten hebben. Ongeveer 77 procent van de gewone aandelen van Unilever NV is in handen van de Stichting Administratiekantoor Unilever N.V. Het onafhankelijke bestuur van deze Stichting wordt voorgezeten door oud-voorzitter Jacques Schraven van werkgeversclub VNO-NCW. Het administratiekantoor fungeert echter niet als een beschermingsconstructie die een vijandelijke overname kan tegenhouden. De Stichting is vooral bedoeld als tegenwicht in geval van een lage opkomst bij aandeelhoudersvergaderingen.

Kraft Heinz kent als grote aandeelhouders twee topbeleggers: Warren Buffett, de op één rijkste man ter wereld, en de Braziliaanse miljardair Jorge Lemann.

Voeding versus persoonlijke verzorging

Vanuit de optiek van Unilever is een fusie tussen de twee multinationals niet meteen logisch. Unilever biedt een combinatie van voedingsmerken (Blue Band, Becel, Knorr, Ola, Magnum, Lipton en Calvé) en producten voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging (Axe, Dove, Omo).

Onder Unilever-topman Paul Polman is de nadruk juist meer komen te liggen op de tak voor huishoudelijke- en persoonlijke verzorging. Dit heeft mede te maken met groeikansen en winstmarges. Die zijn aantrekkelijker bij merken voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging.

Splitsing Unilever

Wel duikt onder financiële analisten regelmatig de suggestie op dat Unilever zich moet splitsen in twee bedrijven: één voor voeding en eentje voor huishoudelijke- en persoonlijke verzorging. Dan zouden de afzonderlijke firma’s zich beter kunnen focussen. De bedrijfstop van Unilever heeft een dergelijke strategie altijd rigoureus afgewezen.

Zo’n splitsingsscenario zou bij een fusie met Kraft Heinz wel een duidelijke logica krijgen, als de voedingstak van Unilever bij Kraft Heinz blijft en de tak voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging een apart bedrijf wordt.

Unilever versus Kraft Heinz

Op de beurs heeft Unilever een waarde van ruim 130 miljard euro, tegen ruim 100 miljard euro voor Kraft Heinz.

Afgelopen jaar boekte Kraft Heinz een omzet van 26 miljard dollar, omgerekend 25 miljard euro. Het gros van de omzet komt uit de Verenigde Staten, te weten 70 procent. De overige 30 procent is min of meer gelijk verdeeld over Canada (2,3 miljard dollar omzet), Europa (2,3 miljard dollar omzet) en de rest van de wereld (3,1 miljard dollar omzet).

Unilever is een stuk groter, met een jaaromzet van bijna 53 miljard euro over 2016. Daarvan komt 22,5 miljard euro voor rekening van voeding en dranken. Dat is dus ongeveer evenveel als de omzet van Heinz Kraft.

Unilevers onderdelen voor persoonlijke- en huishoudelijke verzorging zijn samen goed voor ruim 30 miljard euro omzet.

Geografisch is Unilever veel sterker gespreid, waarbij het grote verschil met Kraft Heinz de positie van Unilever in opkomende markten is. Afgelopen jaar kwam 30,2 miljard euro van Unilevers om omzet uit opkomende markten (dus buiten Europa en de Verenigde Staten) en 22,5 miljard euro uit ontwikkelde markten

Dit is volledige statement van Kraft Heinz:

The Kraft Heinz Company (“Kraft”) notes the recent speculation regarding a possible combination of Kraft and Unilever plc / Unilever NA (“Unilever”). Kraft confirms that it has made a comprehensive proposal to Unilever about combining the two groups to create a leading consumer goods company with a mission of long-term growth and sustainable living. While Unilever has declined the proposal, we look forward to working to reach agreement on the terms of a transaction. There can be no certainty that any further formal proposal will be made to the Board of Unilever or that an offer will be made at all or as to the terms of any transaction.