Taxidienst Uber dreigt te moeten vertrekken uit Londen, een van zijn belangrijkste markten in de wereld. De huidige vergunning loopt dinsdag af. Toezichthouder Transport for London (TfL) verstrekt geen nieuwe licentie.

Uber en TfL liggen al jaren met elkaar overhoop. De taxidienst verloor in 2017 zijn recht om in Londen te rijden, omdat Uber de veiligheidsregels niet zou naleven en actief controleurs zou tegenwerken. Uber ging in beroep en voerde veranderingen door. Vorig jaar kreeg Uber van de rechter een voorwaardelijke vergunning van vijftien maanden. Die werd in september met twee maanden verlengd.

Uber heeft ongeveer 45.000 chauffeurs in Londen. In de Britse hoofdstad wordt de app maandelijks door meer dan 3,6 miljoen mensen gebruikt. Daarmee is Londen de grootste Europese markt voor het Amerikaanse bedrijf.

Uber kan nog tegen de beslissing van de TfL in beroep gaan. Daarvoor heeft het bedrijf 21 dagen de tijd. In de tussentijd kunnen de taxi’s van Uber gewoon blijven rijden. Het aandeel Uber, dat een notering heeft in New York, ging in de zogeheten voorbeurshandel onderuit.

Uber start met e-bikes in Rotterdam

In Nederland breidt Uber juist uit met nieuwe diensten. Sinds afgelopen maand kunnen mensen er elektrische deelfietsen huren. Dat begint in Rotterdam.

Uber biedt de e-bikes aan via dochter Jump, dat het vorig jaar overnam. In Rotterdam zijn 500 fietsen beschikbaar, herkenbaar aan de knalrode huiskleur van Jump. Vooralsnog staan ze alleen in en rond het centrum van de stad.

Gebruikers kunnen in de Uber-app zien waar een fiets gestald staat en er eentje reserveren. De accu heeft een bereik van 40 kilometer. Mensen kunnen de fiets gebruiken waar ze willen, maar hij moet wel weer gestald worden in hartje Rotterdam. Gebruikers betalen per minuut.

Uber heeft voor Rotterdam gekozen omdat het “een uitgestrekte en weids opgezette stad is, die zich goed leent voor elektrische fietsen, en vanwege het innovatieve karakter van Rotterdam en de Rotterdammers”, zegt Nikolaas Van de Loock. De Belg leidt Jump binnen de Benelux.

LEES OOK: Het aantal zelfstandig ondernemers groeit steeds harder – en dat komt deels door Uber en Deliveroo