Uber wil binnen 18 tot 36 maanden naar de beurs gaan, heeft de nieuwe topman Dara Khosrowshahi gezegd. Daarmee kan Uber de grootste beursgang ooit worden, al is dat een moeilijke inschatting om te maken.

De langverwachte IPO van Uber moet ergens tussen begin 2019 en medio 2020 gaan gebeuren, zei Khosrowshahi tijdens een eerste kennismaking met het personeel.

Khosrowshahi breekt daarmee met de visie van zijn voorganger Travis Kalanick, die na een ongekende reeks schandalen onder druk van investeerders moest vertrekken bij het bedrijf dat vooral bekend is van zijn taxi-app. Kalanick zei altijd een beursgang zo lang mogelijk uit te willen stellen. Met dat idee maakt zijn opvolger korte metten.

En dus staat er iets serieus groots aan te komen op de beurs in New York. Want Uber vertegenwoordigt een gigantische waarde. Eind vorig jaar werd die nog geschat op 68 miljard dollar, inmiddels is dat wel iets minder geworden. Door de reeks schandalen en doordat concurrent Lyft knabbelt aan het marktaandeel.

Forbes houdt het in zijn ‘Unicorn List’ op 62 miljard dollar, TechCrunch sprak eerder deze zomer van zo’n 50 miljard dollar. En Uber-investeerder Bradley Tusk zegt dat het bedrijf na het oplossen van alle schandalen wel 100 miljard dollar waard zou kunnen zijn.

Alibaba de grootste beursgang ooit

Dat laatste lijkt een beetje hoog ingezet, maar met 50 à 60 miljard dollar is Uber nog altijd de waardevolste startup ter wereld. En daarmee zou het over een paar jaar zomaar de grootste beursgang ter wereld kunnen worden. Die 'kroon' is nu nog in handen van de Chinese retailgigant Alibaba. Diens Amerikaanse beursgang bracht in 2014 uiteindelijk zo'n 25 miljard dollar op.

Uber heeft nu natuurlijk een veel hogere waardering dan dat bedrag, maar dat betekent niet automatisch dat de beursgang ook een hogere opbrengst gaat hebben.

Bij een beursgang van een startup als Uber gebeuren er in feite twee dingen. Het bedrijf zelf wil graag nieuw kapitaal ophalen om te investeren. Daarvoor worden er nieuwe aandelen op de markt gebracht. Daarnaast zijn er investeerders die hun belang en vroege investeringen in het bedrijf willen verzilveren. Zij brengen hun eigen aandelen op de markt.

De combinatie van deze twee factoren leverde Alibaba een totaalbedrag van 25 miljard dollar op. Maar het is heel moeilijk in te schatten hoeveel een beursgang van Uber op kan leveren. Wel kunnen we kijken naar enerzijds het belang van Uber om extra geld op te halen en anderzijds de behoefte van investeerders om te cashen.

De Chinese internetwinkel Alibaba krijgt vrijdagmiddag zijn eerste notering aan de beurs van New York. Z24 volgt de ontwikkelingen op de voet.

Heeft Uber wel veel extra geld nodig?

Ten eerste de cashbehoefte van Uber. De cijfers van het bedrijf zijn privé zolang het nog niet beursgenoteerd is, maar af en toe geeft Uber wel wat inzicht in de cashpositie en hoeveel het bedrijf verliest. Jeroen de Boer van Business Insider schreef op basis daarvan een analyse waaruit blijkt dat Uber nog wel even genoeg in kas heeft.

Eind juni zat er ongeveer 6,6 miljard in kas, nadat er in het tweede kwartaal van het jaar een verlies van ruim 600 miljoen dollar was gedraaid. In dat tempo, 600 miljoen verlies per kwartaal, heeft Uber nog elf kwartalen te gaan voordat de kas op is: begin 2020. Dat past wel in het tijdsschema dat Khosrowshahi heeft gesteld voor de beursgang.

Maar, zo schrijft De Boer, het zou ook kunnen dat het moment dat Uber extra cash nodig heeft nog verderop in de toekomst ligt. Want logischerwijs zal Uber enerzijds minder hoeven te investeren om uit te breiden in meer landen en anderzijds hoopt het bedrijf steeds meer winst te maken.

Het verlies van Uber nam in het tweede kwartaal van dit jaar al met 60 miljoen dollar af ten opzichte van een kwartaal eerder. Als die trend doorzet, zal de cashpositie van Uber in een steeds geringer tempo afnemen en draait het bedrijf zelfs quitte bij de start van 2020.

Hoeveel geld Uber zelf nodig zal hebben bij een beursgang - en hoeveel nieuwe aandelen het dus uit gaat geven - hangt dus af van de ontwikkeling van deze cijfers. Hoe beperkter de verliezen, hoe minder behoefte er zal zijn aan extra cash.

Hoe graag willen investeerders van hun belang af?

Dan hebben we nog de investeerders in Uber zelf. Bij hen zal er wellicht een grotere bereidheid zijn om een groter deel hun belang af te stoten na het schandalenjaar dat Uber tot nu toe doormaakt.

Er is zelfs een vroege investeerder, Benchmark, die momenteel een rechtszaak heeft lopen tegen de vertrokken topman Kalanick. Benchmark is een grote partij bij Uber met een belang van 13 procent, meer dan de 10 procent die Kalanick zelf in handen heeft. Kalanick zou volgens Benchmark fraude en contractbreuk hebben gepleegd.

Erg gezellig zal het inmiddels niet zijn tussen Uber en diens aandeelhouders. Laatstgenoemden zullen ook niet te spreken zijn over de gedaalde waardering van het bedrijf. Het is niet voor niks dat de nieuwe topman Khosrowshahi meteen sprak over het verbeteren van de cultuur en het imago van het bedrijf. Hij zal de band met aandeelhouders ook willen verbeteren.

Alle schandalen kunnen voor aandeelhouders aanleiding zijn om bij een beursgang een wat groter gedeelte van het belang weg te zetten op de beurs. Maar daar kleeft uiteraard ook een gevaar aan. Als de vroege investeerders grote brokken aandelen wegzetten, is dat in feite een teken van wantrouwen tegen Uber. Dat zal drukkend op de prijs werken. Ook de aandeelhouders zullen dus moeten cashen met mate.

Komende anderhalf jaar wordt bepalend

Zoals gezegd: hoeveel een beursgang op gaat brengen is vooralsnog moeilijk te voorspellen. Duidelijk is wel dat de komende anderhalf jaar cruciaal gaat worden voor de uiteindelijke omvang van de IPO. Enerzijds zal daarin duidelijk worden hoe groot de behoefte van Uber zelf aan nieuwe cash is. Oftewel: lopen de verliezen terug of blijft het gestaag de huidige cashberg opbranden?

Daarnaast moet er hard gewerkt worden aan de relatie met de aandeelhouders. Dit om te voorkomen dat zij iets te gretig hun belangen van de hand doen en daarmee de waardering van Uber drukken.

Auteur: Leon Brandsema

LEES OOK OP FINANZEN.nl