Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
2:37
  • Het bestuur van Twitter probeert adverteerders gerust te stellen die onrustig zijn over hoe het platform kan veranderen onder Elon Musk.
  • Op de jaarlijkse IAB NewFronts, een beurs voor online-adverteerders, hield de top van het socialmediaplatform vol dat er niets aan de gang van zaken is veranderd.
  • De managers gaven geen details over wat er aan het platform zou kunnen veranderen onder Musk, tot frustratie van sommige adverteerders.
  • Lees ook: Als Elon Musk Twitter overneemt, lopen adverteerders mogelijk weg, denken media-experts

Het bestuur van Twitter probeert adverteerders gerust te stellen die onrustig zijn over hoe het platform zal veranderen onder de toekomstige eigenaar Elon Musk.

Op de jaarlijkse IAB NewFronts, een beurs voor online-adverteerders, deed Twitter woensdag een gehaaste pitch naar adverteerders. Daarbij omzeilde het de olifant in de kamer.

“Het is best een bijzondere maand geweest bij Twitter”, zei salesmanager Jean-Philippe Maheu in een besmuikte verwijzing naar de overname. Het was de enige keer dat het onderwerp werd aangehaald.

De top van Twitter bleef benadrukken dat er niets is veranderd bij het platform. Tegelijkertijd kon men niets vertellen over mogelijke veranderingen onder het leiderschap van Musk. Toch is er al een en ander bekend over de potentiële plannen van Musk.

Lees ook: Dit is wat Elon Musk mogelijk wil veranderen aan Twitter, nu hij de baas is

Sarah Personette, hoofd klantenzaken bij Twitter, verzekerde het publiek dat het bedrijf zich inzet voor het ontwikkelen van nieuwe producten en het bedienen van adverteerders. Zij zijn immers de grootste bron van inkomsten.

De managers van het platform benadrukten hoe adverteerders video-advertentiecampagnes kunnen draaien op het platform. Dankzij een nieuwe samenwerking met NBCUniversal en TV-adtechbedrijf iSpot kunnen marketeers meten wie een reclamespot op Twitter en hou zich dat verhoudt tot spots op tv.

Twitter sprak ook over nieuwe contentdeals met uitgevers als Condé Nast, NBCUniversal en Essence, waar adverteerders advertenties bij kunnen plaatsen.

Twitter ligt overhoop met adverteerders en werknemers

Twitter wordt geconfronteerd met vragen van adverteerders over wat de overname door Musk voor hen betekent. Ook kampt het platform met boze en gefrustreerde werknemers, die details hebben geëist over wat er nu gaat gebeuren.

Lees ook: Voor Twitter dreigt een vertrekgolf van werknemers als Elon Musk de baas wordt, aldus ingewijden

Musk, die bekend staat om zijn opruiende tweets, sprak onder andere over de vrijheid van meningsuiting op het platform en een advertentievrij Twitter. Dat zijn dingen die adverteerders niet graag horen.

Op 3 mei riep een groep organisaties, waaronder GLAAD en Media Matters for America, adverteerders op om hun advertentie-uitgaven van het platform terug te trekken als Musk niet voldoet aan bepaalde normen.

Aanwezigen vonden het vreemd dat het bestuur van Twitter niets zei over Musk of de overnamedeal, die nog moet worden goedgekeurd door regelgevende instanties. "Ik kan niet geloven dat ze niets zeggen over het grote verhaal", zei een aanwezige die een virtuele versie van de presentatie bekeek.

Meer over Twitter? Check ook deze stukken eens: