• In juni zijn 16 procent meer occasions verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar.
  • Door de coronacrisis zien veel reizigers die normaal gesproken de trein pakken de auto als goed alternatief.
  • Volkswagen is met afstand de populairste tweedehands auto, met Mitsubishi en Ford op de tweede en derde plaats.

De verkoop van tweedehands auto’s neemt toe. In de maand juni lag de verkoop van occasions door consumenten zo’n 16 procent boven het niveau van een jaar eerder, berekende dienstverlener voor de autobranche VWE Automotive.

De verkoop van personenauto’s door garages en dealers aan consumenten steeg met 15,5 procent tot 126.481 voertuigen in vergelijking met een jaar eerder. De verkoop tussen consumenten onderling steeg met 16,5 procent tot 59.126. Het aantal transacties tussen bedrijven ging met ruim 10 procent omhoog tot 82.153 personenauto’s.

De verkoop van bedrijfswagens aan consumenten steeg met ongeveer een vijfde tot bijna 18.000. Tussen bedrijven onderling ging het om 8388 wagens.

Volkswagen was in juni met afstand het favoriete merk voor tweedehands auto’s. Mitsubishi was een goede tweede gevolgd door Ford.

De auto als alternatief voor het openbaar vervoer

Directeur Clem Dickmann van Aumacon zei eerder tegen Business Insider dat mensen zich bij de virusuitbraak veiliger voelen in hun eigen auto: “De auto is een veilige cocon, al zal de toenemende filedruk veel mensen weer in het ov brengen. Maar zeker als er een tweede coronagolf komt, zal de auto daarvan profiteren.”

Branchevereniging Bovag concludeerde ook al dat tweedehandsauto’s door de coronacrisis aan populariteit winnen. Veel reizigers die doorgaans met het openbaar vervoer reizen zien de auto als goed alternatief.

In een begin juni gepubliceerde enquête van de Bovag geeft 57 procent van de ov-reizigers aan meer met de auto te reizen als gevolg van de coronacrisis. De meesten van hen hebben al een eigen auto, maar 1 op de 12 zegt er een te gaan kopen. In absolute aantallen komt dat neer op 175.000 auto’s.

“Logischerwijs zijn veel mensen nu op zoek naar vormen van individueel vervoer”, zegt BOVAG-voorzitter Han ten Broeke “Dat zien we in de autobranche, maar ook bij de tweewielers. Fietsen, scooters en motoren gaan bij veel verkopers nu als warme broodjes over de toonbank. De bestellingen en afleveringen van nieuwe auto’s haperen momenteel, maar de interesse voor tweedehands voertuigen is erg groot.”

Uit de cijfers blijkt ook dat de verkopen van nieuwe personenauto’s in maart en april daadwerkelijk zijn ingezakt. In de eerste helft van het jaar zijn in totaal 158.000 auto’s verkocht en dat is 30 procent minder dan in diezelfde periode in 2019, blijkt uit de verkoopteller van RDC en Carmonitor.

Lees ook op Business Insider

Nederlanders gingen tijdens de lockdown massaal thuiswerken. Daardoor zijn er vooral minder auto’s voor zakelijk gebruik verkocht.

Ook konden veel bestelde auto’s niet geleverd worden, doordat de distributieketen ernstig verstoord raakte. Over de hele wereld waren dit voorjaar fabrieken en toeleveranciers dicht.

Ook motorfietsen zijn in trek

Ook de verkoop van nieuwe motorfietsen is de laatste tijd aan het aantrekken na een eerdere daling door de coronacrisis. Volgens brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging werd in mei en juni een inhaalslag gemaakt met de registraties van nieuwe motoren, nadat vooral in maart en april de leveringen stokten.

Over de gehele eerste helft van dit jaar zakte de verkoop van nieuwe motorfietsen in vergelijking met een jaar eerder met 2,8 procent tot 8671 stuks. Door de sluiting van fabrieken wereldwijd konden reeds bestelde motorfietsen niet geleverd worden. Nu de industrie weer is opgestart, zet het herstel in.

Het populairste merk is Yamaha, gevolgd door Kawasaki en BMW. De verkoop van tweedehands motorfietsen steeg in de eerste zes maanden van dit jaar met 7 procent tot 28.511 stuks.

Volgens BOVAG en RAI Vereniging beschouwen veel van de 1,5 miljoen Nederlandse motorrijbewijsbezitters de motorfiets als een ideaal alternatief voor woon-werkverkeer en recreatie. Door het coronavirus mijden veel mensen het openbaar vervoer en dan is ook de motorfiets een goed alternatief.

LEES OOK: 5 belangrijke trends in de autoverkoop in coronajaar 2020: diesel verliest, elektrisch groeit, crossover en hybride populair