Behandelt webwinkel Amazon ondernemers die spullen verkopen via het platform van de Amerikaanse gigant eerlijk, of maakt Amazon misbruik van zijn sterke positie? Dat wil de Europese Commissie onderzoeken. In dat licht geeft het verhaal van twee Nederlandse ondernemers die in zee gingen met de webgigant, stof tot nadenken.

Het begon allemaal zo goed, vertellen ze aan de website Politico.

Peter Sorber werd vijf jaar geleden met zijn online kinderkledingwinkel Brandkids uitgenodigd op Amazon’s hoofdkantoor in München. “We werden benaderd, omdat we merken als Tommy Hilfiger en IKKS verkochten, merken die Amazon zelf niet kon inkopen, maar wel op zijn platform wilde hebben”, zegt hij tegen Politico.

Dat kwam goed uit, aangezien Sorber wilde uitbreiden naar Duitsland, Europa’s grootste e-commercemarkt.

Hoge rating bij Amazon

Een dame van Amazon hielp het bedrijf de shop op het platform in te richten. Ze legde uit hoe zij Brandkids kon helpen groeien en gaf toegang tot essentiële data. Brandkids kwam in de nieuwsbrief van Amazon terecht en het Nederlandse bedrijf vergaarde al snel een hoge rating met 4,5 van de 5 sterren.

Het legde Brandkids geen windeieren: het bedrijf was al snel op weg een half miljoen euro per jaar binnen te harken via Amazon.

Maar daar kwam na 18 maanden opeens een eind aan. "Van de ene op de andere dag daalde onze omzet van 10.000 euro per week naar 0", vertelt Sorber. "Plotseling verdwenen we ook uit de zoekresultaten zonder enige fout van onze kant - dat we niet konden leveren of dat er klachten binnenkwamen van klanten."

Hij klopte aan bij Amazon, maar de vrouw die hem had geholpen werkte inmiddels in Spanje voor het bedrijf. Haar opvolger was moeilijk te bereiken. "Er was niemand anders die ons te woord kon staan", aldus Sorber. Zijn bedrijf heeft van alles geprobeerd, maar het is nooit meer gelukt om het succes uit de begintijd te evenaren.

Eigen merk eerst?

De mede-eigenaar van een onderneming die online koffie verkoopt, heeft een vergelijkbare ervaring. "Na 10 dagen van stijgende verkopen, nodigde Amazon ons uit om te zien of ze de koffie direct van ons konden kopen", vertelt de Nederlandse ondernemer die anoniem wil blijven aan Politico.

De koffie-ondernemers bedankten voor het aanbod. Enkele maanden later sloot Amazon een private label-deal met een koffiebranderij. De webreus heeft meer dan 20 eigen merken zoals Spotted Zebra (kinderkleding) en Solimo (huishoudartikelen, waaronder koffie). De Nederlander zag de Amazon-koffie almaar hoger in de zoekresultaten opduiken, ondertussen zag hij zijn eigen verkopen in elkaar zakken.

Beide ondernemers kunnen niet bewijzen dat er een link is tussen hun dalende verkopen en de stijging van Amazon-producten in de zoekresultaten. Het valt Sorber van Brandkids wel op dat Amazon merken aanbiedt die hij zelf ooit verkocht. "Is dat omdat ze die merken leuk vinden of omdat ze zagen dat die merken het bij ons goed deden?", vraagt hij zich af.

Amazon ontkent tegenover Politico dat het data van verkopers op hun platform gebruikt om vervolgens te concurreren tegen diezelfde verkopers.

Daar lijkt de EU-commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager niet zo zeker van. Hoewel ze terughoudend is over de aard van het onderzoek, benadrukt ze dat de Commissie kijkt naar het gebruik van data en de dubbelrol van Amazon als winkel en platform voor andere shops.

Lees meer: