• Tuinhout dreigt op te raken bij houthandels vanwege de grote wereldwijde vraag.
  • Ook de geblokkeerde vaarroute uit Azië vanwege het vastgelopen containerschip in het Suezkanaal zorgt voor fikse tekorten.
  • Houthandel Gadero verwacht tijdens meivakantie een derde minder voorraad te hebben dan in de voorgaande jaren.

Wie van plan was om tijdens de meivakantie lekker te timmeren in de tuin kan voor een nare verrassing komen te staan: er is geen tuinhout meer.

Mensen willen tijdens de coronacrisis hun buitenruimte graag een upgrade geven. Dat zorgde de afgelopen maanden voor een disproportioneel hoge vraag naar tuinhout – niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld. Dat leidde tot schaarste en hogere prijzen.

De situatie ging van kwaad naar erger nadat de nieuwe aanvoer van hout in het Suezkanaal stokte vanwege het vastgelopen reuzecontainerschip Ever Given.

Voor houthandels dreigt een ramp. April en mei zijn normaliter de drukste maanden van het jaar, maar de houtondernemers zitten nu met lege schappen.

Directeur Henk Jan Bijmolt van houthandel Gadero verwacht tijdens meivakantie bijna een derde minder voorraad te hebben, vertelt hij aan Business Insider Nederland. Hij wacht momenteel op ongeveer een half miljoen euro aan materialen die momenteel vastzitten in het Suezkanaal.

Hoewel de Ever Given maandag weer losgemaakt is, is Bijmolt niet optimistisch dat het hout op tijd aankomt. De schepen komen door de vertraging waarschijnlijk tegelijkertijd aan in de haven van Rotterdam en moeten in een rij staan om te lossen. Daardoor kan de afhandeling van containers lang duren.

Business Insider stelde de houtondernemer vijf vragen over de penibele situatie.

Waar komt die enorme vraag naar tuinhout vandaan?

Bijmolt: “Door de lockdowns geven mensen veel geld uit aan hun tuin in plaats van de vakantie. Dat zie je overal. Daarnaast kampen Chinezen en Amerikanen nu in eigen land met een tekort aan hout voor de tuin, maar ook voor huizenbouw. Zij importeren opeens massaal hout uit Europa.”

“Ook is er een hamstereffect. Houthandelaren leggen vanwege de schaarste extra voorraden aan. Ik zie andere zaken dat doen en daarom doe ik daar ook aan mee.”

En wat gaat er mis aan de aanbodkant?

“Wij hadden al problemen met de houtaanvoer uit Europa. Veel grote fabrikanten in de Baltische staten en Polen waren vanwege coronabesmettingen tijdelijk dicht. Nu lopen containers uit Azië ook nog eens in de soep.”

“Daarnaast zijn containerprijzen voor vervoer uit Azië naar Europa geëxplodeerd: van 1.500 dollar eind vorig jaar tot 8.000 dollar nu. Dat komt door een tijdelijk tekort aan containerschepen en containers op de juiste plek. Voor ons zijn dit soort gekke prijzen een reden om een deel van onze containers voorlopig in China te houden.”

Een vestiging van Gadero in Groningen. Foto: Gadero
Een vestiging van Gadero in Groningen. Foto: Gadero

Voor welke soorten tuinhout dreigt er een tekort?

“De ellende is begonnen met Scandinavisch vuren, dat veel gebruikt wordt voor blokhutten en schuurtjes. Die houtsoort is megaschaars en is inmiddels 40 procent duurder geworden, met name omdat Chinezen en Amerikanen het massaal importeren. Zeker 30 procent van alle blokhutmodellen zijn al uitverkocht voor dit seizoen.”

“Ook het Europese lariks- en Douglas-hout, waarvan veel overkappingen en wat luxere schuren worden gemaakt, is niet aan te slepen. Daarvan hebben we slechts zes weken voorraad.”

“Verder is hardhout uit Indonesië, Peru en Brazilië dat voor gevels wordt gebruikt ook schaars vanwege het duurdere containervervoer en problemen bij het Suezkanaal.”

Zijn er alternatieven?

“Ik kijk inderdaad naar alternatieven zoals de Siberische lariks in plaats van de Europese. Dat is een duurzamere houtsoort, maar daardoor kost het ook meer geld. De meeste mensen kennen het niet, je moet de verschillen goed kunnen uitleggen. En dan is de grote vraag of mensen het überhaupt gaan kopen als ik het aanbied.”

Hoelang houden de problemen nog aan?

“Ik denk dat er in de zomer nog steeds schaarste is. Hoelang de tekorten daarna aanhouden, is afhankelijk van hoe de vraag vanuit China en de VS zich ontwikkelt. Dat in Europa de vraag minder wordt als we weer mogen reizen, valt wel te verwachten.”

Lees meer over tuinieren: