“Als de Europese Unie de hoge tarieven voor Amerikaanse bedrijven die daar actief zijn, nog verder wil opschroeven, dan zullen we gewoon een belasting invoeren op hun auto’s. Die komen nu ongehinderd de VS binnen.”

Die boodschap stuurde de Amerikaanse president Donald Trump zaterdag de wereld in via een tweet. “Ze maken het onmogelijk om onze auto’s (en nog meer dingen) daar te verkopen. Een enorme ongelijkheid in de handel!”

De dreiging van Trump volgt op kritiek van voorzitter Jean-Claude Juncker van de Europese Commissie. Die gaf eerder deze week aan dat de EU “duidelijk en evenredig” zou reageren op de voorgenomen verhoging van Amerikaanse importtarieven voor aluminium en staal.

“In plaats van het bieden van een oplossing, maakt deze stap de zaken alleen maar lastiger”, zei Juncker donderdag in een verklaring. “De EU is decennialang een hechte bondgenoot geweest van de Verenigde Staten. We gaan niet zitten toekijken als onze industrie wordt geraakt door oneerlijke maatregelen die duizenden banen in Europa in gevaar brengen.”

Juncker sprak zich vrijdag opnieuw uit over de kwestie en zei dat dit “in essentie een domme ontwikkeling is”. De voorzitter van de Europese Commissie waarschuwde dat de EU kijkt naar importheffingen op motoren, spijkerbroeken en bourbon uit de Verenigde Staten. “Wij kunnen ook dom doen. We moeten ook dom reageren”, zei Juncker.

Amerikaanse importheffing op staal

Afgelopen donderdag kondigde president Trump aan dat er nieuwe Amerikaanse importtarieven komen van respectievelijk 25 procent op staal en 10 procent op aluminium.

Trump had bij zijn aankondiging een groep Amerikaanse industriëlen bij zich die zijn voorstellen steunden. “We zijn niet voor protectionisme, we willen een gelijk speelveld. Dit is voor onze werknemers en om onze klanten te steunen”, zei topman Dave Burritt van de US Steel Corporation.

Lees ook op Business Insider

In onder meer Canada, Mexico en Brazilië stuitte de aankondiging van Trump op kritiek.

“De beslissing van Trump is dom”, zei Li Xinchuang, vice-voorzitter van de Chinese koepel van staalbedrijven tegen The New York Times. “De Amerikaanse staalindustrie loopt al tien jaar achter op die in China en dit zal alleen maar leiden tot een grotere achterstand.”

Trump maakt geen uitzonderingen

Trump heeft in gesprekken met wereldleiders gezegd dat er geen uitzonderingen worden gemaakt bij zijn geplande tariefverhogingen op staal en aluminium. Dat zei zijn handelsminister Wilber Ross zondag in een interview op de Amerikaanse televisie.

Volgens Ross zijn er een aantal gesprekken met wereldleiders geweest. Daarin heeft hij Trump nog geen specifieke uitzonderingen horen beschrijven.

Ross legde uit dat het totale bedrag aan tarieven dat de Amerikaanse regering voorstelt ongeveer 9 miljard dollar per jaar bedraagt. ,,Dus het idee dat de maatregel veel banen zou vernietigen, prijzen zou verhogen en markten zou verstoren, is verkeerd”, zo legde hij uit.

De mogelijke tegenmaatregelen door Europa noemde hij onder meer triviaal.

Amerikaanse olie-industrie vreest hogere kosten

De importheffingen op staal en aluminium zadelen de Amerikaanse olie-industrie mogelijk op met aanzienlijke kosten. Het leeuwendeel van het staal dat geschikt is voor pijpleidingen, wordt door de VS namelijk geïmporteerd. De kosten voor pijpleidingen kunnen door de maatregelen stevig oplopen.

Staal dat in oliepijpleidingen wordt gebruikt, moet voldoen aan strenge technische specificaties zodat het gedurende de levensduur van dertig jaar niet breekt of corrodeert. Geschikt staal wordt in de VS maar in beperkte mate gemaakt, zo meldt belangenvereniging Association of Oil Pipelines.

Volgens een recente studie door ICT International is circa 77 procent van het staal dat de afgelopen jaren in pijpleidingen is gebruikt voor onder meer leidingen, fittingen en kleppen door de VS geïmporteerd. De aanleg van bijvoorbeeld de omstreden Dakota-oliepijpleiding zou als gevolg van de heffing tot wel 300 miljoen dollar duurder kunnen uitvallen, zo menen de onderzoekers.