Hoe krijg je een traditionele industrie mee in jouw digitaliseringsplan? De CIO van Damen Shipyard geeft tips

“In het verleden bouwden we een boot en gaven daar twee jaar garantie bij. Nu schuiven we steeds meer op naar dat we dertig jaar lang - de levensduur van het product - onze klanten ondersteunen. We willen ze helpen door informatie te blijven bieden over prestaties, onderhoud, verbruik en slijtage”, aldus Aart Rupert, al acht jaar chief information officer bij Damen Shipyard.

Digitalisering staat centraal binnen het bedrijf, maar hoe krijg je alle medewerkers mee in die vernieuwingsslag? Bekijk de video hieronder voor zijn verhaal en adviezen.

Resumerend zijn er volgens Aart Rupert drie lagen nodig voor digitalisering:

Laag 1: Een duidelijke digitale strategie
Vraag jezelf af: heb ik de digitale strategie in lijn gebracht met de overall strategie? Heb ik de juiste doelstellingen? En meet ik ook de voortgang daarop?

Laag 2: Ways of working
Digitalisering is één groot veranderingsproces. Is de cultuur geschikt om digitale diensten te leveren en hebben we de manier van werken daarop ingericht?

Laag 3: Je platformen
Je digitale platformen zijn ongelofelijk belangrijk, omdat ze de connectie leggen met je product, je klant, met leveranciers, de mensen binnen je organisatie... Heb je dus de juiste platformen om dit te doen? En zijn deze platformen schaalbaar, flexibel en dergelijke?

Dit is een artikel uit onze serie 'succes vanaf elke plek', mogelijk gemaakt door Salesforce. Salesforce helpt ondernemingen en instellingen vanuit welke locatie dan ook betekenisvolle, relevante en langdurige relaties op te bouwen en te onderhouden met iedere klant, elke partner en iedere individuele medewerker. Transparantie, gelijkheid voor iedereen, innovatie en een obsessie voor klantsucces vormen daarvoor het fundament. Waar je ook werkt. Meer weten? Kijk hier!