Automaker Toyota investeert flink in de taxi-app Grab. Het Japanse concern steekt 1 miljard dollar in de Singaporese concurrent van Uber, zo werd woensdag bekendgemaakt.

Twee managers van Toyota krijgen als gevolg van de investering een bestuursfunctie bij Grab.

De app van Grab is geïnstalleerd op ongeveer 86 miljoen telefoons. De dienst is actief in 190 steden in Singapore, Indonesië, de Filipijnen, Maleisië, Thailand, Vietnam, Myanmar en Cambodja. De waarde van het Singaporese bedrijf wordt volgens ingewijden op 10 miljard dollar geschat.

Grab versterkte in maart zijn positie aanzienlijk door de Zuidoost-Aziatische activiteiten van Uber over te nemen. Wel zou Uber in ruil daarvoor een belang van 25 tot 30 procent in Grab hebben gekregen.

De deal betekende een nieuwe nederlaag voor Uber buiten de thuismarkt in de Verenigde Staten. Eerder sloot het bedrijf al vergelijkbare deals met Didi Chuxing in China en Yandex in Rusland, omdat het er ook daar niet in slaagde voldoende voet aan de grond te krijgen.

Uber en vergelijkbare diensten steken wereldwijd veel geld in uitbreiding van hun marktaandeel. Die concurrentiestrijd kostte Uber miljarden dollars, waarna het in minder kansrijke markten eieren voor zijn geld koos.

Grab is niet de enige digitale taxidienst waarin Toyota investeert. Het Japanse bedrijf investeerde eerder ook in Uber en in Japan Taxi.

Ook andere autoreuzen, zoals General Motors, Daimler en Honda, hebben in de afgelopen jaren geld gestoken in mobiele taxidiensten of apps voor het delen van auto's.