De 26-jarige oprichter en topman van Snapchat Evan Spiegel staat erom bekend dat hij nooit interviews geeft of publiekelijk reageert op bepaalde kwesties.

Zoals het feit dat Facebook schaamteloos zijn app kopieert en daar goede sier mee maakt.

Gelukkig is daar topmodel Miranda Kerr, die niet alleen Spiegels verloofde is, maar die anders dan haar vriendje ook nog eens heel erg veel interviews geeft.

Van haar hart maakt ze maar zelden een moordkuil. In een recente chat met Richard Godwin van The Sunday Times, zegt Kerr ‘geschokt’ te zijn dat Facebook Snapchat kopieert.

“Kunnen ze zelf niets bedenken?” vroeg ze. “Moeten ze dan echt al mijn partners ideeën stelen?”

Onduidelijk is in hoeverre Kerr de spreekbuis is van haar vriend, maar het zegt wel iets over wat Spiegels directe omgeving van Facebooks gedrag vindt. En dat is natuurlijk ook wel wat waard.

Hier volgen wat saillante uitspraken van Kerr uit het interview met The Sunday Times:

"'Ik kan Facebook niet UITSTAAN, zegt Kerr. Zelf zit ze niet op Facebook, maar heeft wel 10 miljoen volgers op Instagram, dat ook eigendom is van Mark Zuckerberg. Onlangs introduceerde Instagram een reeks Snapchatachtige functies, voor Kerr reden om enkele sneren aan het adres van Facebook uit te delen.

"'Kunnen ze zelf niets bedenken? Moeten ze dan echt al mijn partners goede ideeën stelen? Ik ben daar zo door geschokt....Iets kopiëren, dat is toch geen innovatie.' Even krijgt ze iets van paniek in haar blik. 'Krijg ik dit interview eerst nog te zien? Crystal!' Vermanend roept ze haar assistente. 'O, laat ook maar. Het is in ieder geval een schande. Hoe kún je zo zijn?'"

Facebook probeerde in 2013 Snapchat nog te kopen voor een bedrag met 9 nullen, maar Spiegel wees dit aanbod van de hand. Vervolgens kopieerde Facebook Snapchats "Stories"-format in Instagram, om die functionaliteit vervolgens ook aan Messenger toe te voegen. Ook in Facebook zelf wordt naarstig gëexperimenteerd, dit onder de noemer Facebook Stories.

Snap beschouwt Facebook als één van de grootste bedreigingen van haar business, zo blijkt uit de papieren die Snap onlangs inleverde bij de Amerikaanse toezichthouder SEC in de aanloop naar de beursgang. Snapchat, goed voor 158 miljoen dagelijkse gebruikers, beleefde een significante groeivertraging nadat Instagram Stories afgelopen jaar uitkwam.