Ook de huidige topman van Volkswagen heeft een aanklacht aan zijn broek in het dieselschandaal. De Duitse justitie heeft Herbert Diess samen met huidig president-commissaris Hans Dieter Pötsch en voormalig topman Martin Winterkorn aangeklaagd vanwege het opzettelijk te laat informeren van beleggers over de financiële gevolgen van de affaire rond sjoemelsoftware.

Op de financiële markten werd geschrokken gereageerd. Het aandeel Volkswagen ging dinsdag tussentijds meer dan 2 procent onderuit.

Het wegwerken van de schade door het schandaal met de sjoemeldiesels kost Volkskwagen over 2018 5,5 miljard euro en in 2019 2 miljard euro, zei financieel topman Frank Witter eind vorig jaar in een interview met de Duitse zakenkrant Börsen Zeitung. In 2020 voorziet hij nog 1 miljard euro aan opruimkosten.

Sinds 2015, toen het schandaal losbarstte, heeft de Duitse autofabrikant al 27 miljard euro uitgegeven aan boetes, reparaties en schikkingen in rechtszaken die waren aangespannen door zowel investeerders als consumenten. Witter zegt dat VW nog altijd hard moet werken om het verloren vertrouwen te herwinnen.

Volkswagen moest in september 2015 toegeven dat het bedrijf met behulp van illegale software had vals gespeeld bij emissietesten. Daardoor leken dieselauto’s schoner dan ze waren.

Hoge managers onder vuur in dieselschandaal

Afgelopen juli hebben aanklagers in München de voormalige topman van autobouwer Audi, Rupert Stadler, officieel in staat van beschuldiging gesteld vanwege zijn rol in het dieselgateschandaal. De aanklacht was onderdeel van een breder onderzoek naar Volkswagen, het moederbedrijf van Audi. Stadler zou zich onder meer schuldig gemaakt hebben aan vervalsing en misleiding.

Stadler was volgens het openbaar ministerie op de hoogte van de fraude binnen het bedrijf en hield dat moedwillig onder de pet. Drie andere verdachten zouden motoren voor Audi, Volkswagen en Porsche hebben ontwikkeld met illegale software die de waardes van uitlaatgassen beïnvloedde. Stadler heeft al enkele maanden vastgezeten, mede omdat werd gevreesd dat hij een getuige zou hebben gemanipuleerd.

LEES OOK: Bram Schot, de Nederlandse Audi-topman die alvast ‘trots is op de toekomst’, zou stoppen als CEO bij de automaker