• Topman Michiel Witteveen van Blokker-eigenaar Mirage Retail Group doet per 1 februari 2022 een stap terug in de aanloop naar de beoogde beursgang.
  • Als opvolger van Witteveen is Dirk-Jan Stoppelenburg aangetrokken, die eerder de keten Scotch & Soda leidde.
  • Witteveen blijft wel aan als president-commissaris bij Mirage Retail Group.

Ondernemer Michiel Witteveen, die het Blokker-concern in 2019 overnam van de gelijknamige familie en onderbracht in de Mirage Retail Group, doet nu zelf een stap terug. In de aanloop naar de beoogde beursgang van Mirage Retail stopt Witteveen per 1 februari 2022 als topman, zo meldt NRC.

Dirk-Jan Stoppelenburg, die eerder de keten Scotch & Soda leidde, wordt de opvolger van Witteveen. Die blijft wel aandeelhouder en president-commissaris.

Witteveen stootte na de aankoop van het destijds noodlijdende Blokker-concern diverse onderdelen af. De kern van het bedrijf wordt nu gevormd door Blokker, Big Bazar, Intertoys en BCC, aangevuld met de Aziatische HEMA-concurrent Miniso.

Lees ook: De eerste ‘Chinese HEMA’ is geopend in Utrecht – neem een kijkje in de winkel

De vijf merken van Mirage Retail Group hebben in Nederland opgeteld 840 winkels, waarvan volgens de website 413 Blokkers, 203 vestigingen van Intertoys, 161 filialen van Big Bazar en 60 winkels van BCC. Miniso heeft 3 vestigingen.

Mirage sloot coronajaar 2020 af met een winst van 57 miljoen euro. Daarmee werden voor het eerst sinds 2015 weer zwarte cijfers geschreven. Daarbij moet wel worden aangetekend dat het bedrijf een meevaller had bij de overname vorig jaar van elektronicaketen BCC.

De omzet nam, ondanks de winkelsluitingen waar Mirage mee te maken had, toe tot 628 miljoen euro. Dat betekende op jaarbasis een stijging met 17 procent.

Blokker naar de beurs

In maart dit jaar gaf Witteveen in de podcast The Next Move van Business Insider en Diederik Heinink een toelichting op de timing van de beursgang. “De corebusiness die we nu hebben opgebouwd is gewoon een heel goede, gezonde business. Onze kostencomponent is goed, onze marge is goed. Dat kunnen we allemaal afvinken.”

De keten Blokker blijft in de kern op het netwerk van winkels draaien. “Het online model is heel belangrijk en onze klanten kunnen en moeten daar veel gebruik van maken. Maar we blijven uiteindelijk een retailer die de klant ertoe wil verleiden om de spullen in de winkel te kopen of te komen ophalen”, zei Witteveen in The Next Move.

De onlineverkoop dient bij Blokker wat Witteveen betreft vooral als aanvullend kanaal, waarbij afhalen in de winkel de voorkeur heeft. Van de ketens die onder Mirage Retail Group vallen is BCC volgens Witteveen het meest op onlineverkoop georiënteerd.

LEES OOK: Podcast The Next Move met Michiel Witteveen (Mirage Retail) en Jouri Schoemaker (Pieter Pot): de kracht van de winkel versus online