Hoewel het sinds een aantal jaar mogelijk is om online te bestellen bij IKEA, heeft het meubelwarenhuis de stap naar internet te laat gemaakt, aldus de topman. “We beseffen nu dat het geen trend is, maar een megaverschuiving.”

Jarenlang was het niet mogelijk om bij een van de grootste winkelketens ter wereld via internet te bestellen, terwijl die wens er wel degelijk was bij klanten. In Nederland sprong een bedrijfje in dit gat, door meubels zelf op te halen en te bezorgen.

Medio 2013 opende IKEA eindelijk de digitale deuren in ons land, nadat het enkele jaren eerder in de VS hetzelfde deed. Maar deze stap was rijkelijk laat, geeft topman Peter Agnefjall toe in een interview met The New York Times.

De markt voor online meubels kopen groeit de komende vijf jaar met ruim 40 procent tot 14,2 miljard dollar, schat marktonderzoeker IBISWorld. Bij IKEA,dat jarenlang kon teren op trouwe klanten die naar de winkels komen voor voordelige meubels en hotdogs, zijn de oogkleppen afgezet. “We zijn niet een van de eersten geweest die zich hebben aangepast, maar ons denken hierover is gegroeid”, aldus Agnefjall.

Groei nettowinst vertraagt

IKEA kan een kleine impuls wel gebruiken, bleek woensdag bij de presentatie van de cijfers over het afgelopen boekjaar (pdf), dat eind augustus werd afgesloten. De nettowinst van 3,3 miljard euro is nauwelijks gegroeid ten opzichte van een jaar eerder, omdat IKEA de prijzen verlaagde om meer klanten te trekken. Ook gaf het Zweedse concern bijna 300 miljoen euro uit aan een loyaliteitsprogramma en bonussen voor werknemers.

In 2013 nam de winst nog toe met 3 procent, het jaar daarvoor zelfs met 8 procent.

De omzet klom met 3 procent tot 29,3 miljard euro, waarbij IKEA vooral goed presteerde in China en Noord-Amerika. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten stegen de inkomsten zelfs met bijna 6 procent.

Lees ook op Business Insider

Inhaalrace voor IKEA

IKEA heeft 315 vestigingen in 27 landen. In de helft van die landen is het nu mogelijk om online te bestellen. IKEA zet dus stappen, maar het blijft een inhaalrace die het bedrijf had kunnen voorkomen.

“Ze hadden jaren geleden al op internet moeten zitten. Dan hadden ze hadden een omvangrijke business op kunnen bouwen”, zegt expert veranderingsmanagement Peter Tourtellot tegenover NYT. “Het was kortzichtig. Ze waren verblind door hun eigen succes.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl