Tijdens de jaarvergadering voor aandeelhouders van vliegtuigbouwer Boeing heeft topman Dennis Muilenburg aangekondigd dat hij meegaat met de eerste vluchten van de Boeing 737 Max, als ze weer dienst gaan doen.

“We zullen mensen uit het Boeing-team mee laten vliegen met onze klanten als de 737 Max-vloot weer de lucht in gaat”, zei Muilenburg in antwoord op een vraag bij de aandeelhoudersvergadering in Chicago. “Ikzelf en vele anderen gaan dat doen in samenwerking met de vele luchtvaartmaatschappijen die klant van ons zijn.”

Volgens de CEO van Boeing is dat hard nodig: “Het is heel belangrijk om ons vertrouwen in het product te tonen en ik kan u zeggen dat alle Boeing-medewerkers heel graag mee willen vliegen met de eerste vluchten.”

Muilenburg zei tegen de aandeelhouders dat hij al is mee geweest met twee testvluchten van 737 Max-toestellen die zijn uitgerust met de nieuwe software.

“Ik was aan boord van twee testvluchten in de afgelopen drie weken”, zei hij. “Ten eerste omdat ik daardoor zelf ervaring kan opdoen met de nieuwe software en kan horen wat onze piloten erover zeggen. En ten tweede om te laten zien dat we vertrouwen hebben in de nieuwe software.”

Twee dodelijke crashes met Boeing Max 737

De Boeing 737 Max staat sinds half maart wereldwijd aan de grond na crashes met de toestellen op vlucht JT610 van Lion Air in oktober in Indonesië en vlucht ET302 van Ethiopian Airlines in Ethiopië in maart.

Bij de twee crashes kwamen in totaal 346 passagiers om het leven en werden veroorzaakt door een overijverig veiligheidssysteem dat de neus naar beneden drukte vanwege een niet goed werkende sensor. Bij beide ongelukken ging het om gloednieuwe Boeing 737 Max 8-toestellen die snel na het opstijgen in de problemen raakten.

Muilenburg hield op de aandeelhoudersvergadering vol dat de 737 Max veilig is en dat Boeing geen loopje heeft genomen met de veiligheidsregels. Het MCAS-veiligheidssysteem, de boosdoener bij beide ongelukken, was volgens de topman vooraf voldoende getest. Desondanks ziet Boeing mogelijkheden om dat systeem te verbeteren.

De topman liet weten niet overwogen te hebben op te stappen. “Ik ben heel erg gericht op de veiligheid. Mijn doel is om te blijven leiden op dat gebied, net als op kwaliteit en integriteit.”

Muilenburg is naast uitvoerend bestuursvoorzitter (CEO) ook president-commissaris (Chairman) bij Boeing. Een voorstel om die twee posities van bestuurder en toezichthouder te scheiden, haalde niet genoeg stemmen van aandeelhouders.

Lees meer over de luchtvaart: