Het slot van 2013 kende een ongekende verkooppiek voor hybrides en elektrische auto’s. Sowieso was één op de tien verkochte auto’s afgelopen jaar van dit type. Was de piek eenmalig, of zet de groei door?

Nederlanders zijn dol op fiscale douceurtjes. Dat valt ook op te maken uit de autoverkoopcijfers over 2013. Ten minste, als je die splitst naar brandstofsoort.

In december van afgelopen jaar werden er bijna 40 duizend nieuwe personenwagens verkocht, ruim een verdubbeling vergeleken met een jaar eerder. Dat een wijziging van fiscale regels voor auto’s die weinig CO2 uitstoten de verkopen dreef, was al duidelijk.

Recordverkopen hybrides in december

Uit nieuwe detailgegevens van brancheverenigingen Rai en Bovag blijkt hoe groot de prikkel is geweest, vooral voor zakelijke rijders. Zij gingen massaal voor een elektrische auto of een hybride, die de traditionele verbrandingsmotor combineert met een elektromotor.

Liefst 31 procent van de totale autoverkopen in december bestond uit hybrides (11.509 stuks), aangevuld met puur elektrisch auto’s (1.162). Er werden daarmee in de laatste maand van 2013 bijna evenveel hybrides als diesels verkocht.

Kijk je over het hele jaar dan zijn de cijfers iets minder waanzinnig, maar nog steeds indrukwekkend. Over heel 2013 hadden hybrides en elektrische auto’s samen een aandeel van 11 procent in de autoverkopen, terwijl dit in 2012 nog maar vijf procent was. Een ruime verdubbeling dus van het marktaandeel.

Terwijl de verkopen van benzine-auto’s en diesels fors daalden, werden er ruim twee keer zoveel elektrische auto’s verkocht in 2013 en steeg de verkoop bij de hybrides met ruim 80 procent.

Lees ook op Business Insider

Fiscale prikkels leaserijders

Zoals vermeld waren fiscale prikkels de dominante factor. Per 1 januari 2014 is de 0 procentscategorie voor de fiscale bijtelling van leaserijders voor privé-gebruik afgeschaft.

Ook bij een auto die geen CO2 uitstoot, betaal je als leaserijder sinds 1 januari minimaal 4 procent van de catalogusprijs als fiscale bijtelling. Bij een CO2-uitstoot tot 51 gram per kilometer betaal je 7 procent bijtelling. Veel hybride auto’s vallen nu onder dit tarief.

De vraag is uiteraard in hoeverre de fiscaal gedreven ‘groene golf’ een eenmalige piek is geweest.

Branchevereniging RAI geeft geen prognoses per brandstofsoort.  “Maar wij horen ook dat met name voor plug-in hybride en volledig elektrisch de merken zelf verwachten nog wel te verkopen, maar niet meer in de aantallen van 2013”, zegt woordvoerder Harald Bresser. “Dit type auto is nu (in 2014, red.) vooral interessant voor leaserijders die in loondienst zijn en bijpassende  leasebedragen per maand mogen verrijden.”

Voor zelfstandige ondernemers zijn er dit jaar extra fiscale tegenvallers vergeleken met 2013, vanwege beperking van de de mogelijkheden tot afschrijving van CO2-zuinige auto’s op naam van de zaak.

Wagenpark Nederland: benzine blijft dominant

Verder past er nog een relativering bij de verkooppiek van hybrides en elektrische auto’s in 2013. Hoe indrukwekkend ook, het zal nog jaren duren voordat het Nederlandse wagenpark substantieel ‘vergroent’

Van de ruim 8,1 miljoen personenauto’s die Nederland in 2012 rijk was, namen hybrides en elektrische auto’s samen 1,14 procent voor hun rekening. De bijna 44 duizend hybrides en ruim 2.600 elektrische auto’s die er afgelopen jaar bijkwamen, zijn in dit perspectief niet meer dan kruimelwerk.