Navigatiespecialist TomTom ziet de verkoop van navigatiekastjes nog altijd dalen. Het bedrijf wist de omzet echter op peil te houden met de verkoop van diensten aan bedrijven.

Met de verkopen van navigatiekastjes aan consumenten, de kern van het bedrijf in de succesjaren, gaat het nog altijd bergafwaarts, zo blijkt uit cijfers die TomTom bekend heeft gemaakt. De omzet uit de verkoop aan consumenten daalde in het tweede kwartaal van 168,5 tot 164,9 miljoen euro. In dit cijfer zit naast de verkoop van de bekende kastjes overigens ook verkoop van sporthorloges, maar dat is op dit moment nog klein bier.

Het ging afgelopen kwartaal ook niet goed met de verkoop van ingebouwde navigatiesystemen aan autofabrikanten. Hier daalde de omzet van 30,6 miljoen tot 26 miljoen.

<h2>Meer diensten aan bedrijven verkocht</h2>

Toch is de algehele omzet van TomTom in het afgelopen kwartaal gestegen. Het bedrijf wist meer geld te verdienen aan licenties op kaarten. Maar nog belangrijker is de spectaculaire groei van de divisie Telematics. Deze afdeling die softwarediensten levert waarmee bijvoorbeeld transportbedrijven een wagenpark efficiënter kunnen inzetten, liet een spectaculaire omzetstijging zien van 30 procent tot 35 miljoen euro.

De winstgevendheid van het bedrijf stond wel onder druk. De brutowinst zakte van 37 miljoen naar 28 miljoen euro. De nettowinst viel met 2,5 miljoen euro ruim 70 procent lager uit dan een jaar eerder. TomTom gaat er wel nog altijd van uit dat de omzet over heel 2015 uitkomst op 1 miljard euro.

Voor TomTom kan 2015 nog een spannend jaar worden. Autofabrikanten hebben vanwege de ontwikkeling de zelfrijdende auto's steeds meer behoeft aan goede digitale kaarten. Drie grote Duitse autofabrikanten azen op dit moment op HERE, de kaartendivisie van Nokia. Het is echter onzeker of ze erin slagen dit bedrijf in handen te krijgen. TomTom, dat dankzij de overname van TeleAtlas in 2007 ook over een kaartenbedrijf beschikt, zou eventueel een alternatief kunnen zijn.

Nieuwe financieel directeur

TomTom maakte dinsdag ook bekend dat Taco Titulaer per 1 augustus de nieuwe Chief Financial Officer (CFO) wordt. Titulaer is al sinds 2005 werkzaam voor TomTom. De opvolger van Marina Wyatt studeerde bedrijfskunde in Groningen en werkte eerder voor KPN.

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl