De zakelijke markt en ontwikkelingen op het gebied van bestuurdersloze voertuigen moeten het bedrijf weer naar de winst brengen.

Navigatiebedrijf TomTom heeft het afgelopen kwartaal 4,9 miljoen euro verlies gemaakt op een omzet van 213 miljoen euro. De rode cijfers komen vooral door minder verkoop van navigatiekastjes aan consumenten en de kosten die de overname van een startup met zich meebracht.

TomTom verkocht 16 procent minder navigatiesystemen aan de consument. De inkomsten uit de zakelijke markt stegen wel maar niet sterk genoeg om de daling bij de consument te compenseren.

Ook waren er nog de kosten van de overname van startup Autonomos. Deze in Berlijn gevestigde startup ontwikkelt de techniek van zelfrijdende auto’s. De prijs die voor dit jonge bedrijf werd betaald, is overigens nooit kenbaar gemaakt.

Het verlies van bijna 5 miljoen euro was door analisten al min of meer voorspeld. Desalniettemin is het een teleurstelling in vergelijking met vorig jaar toen het Nederlandse bedrijf 4,8 milljoen winst maakte.

De daling van de consumentenomzet moet volgens CEO Harold Goddijn worden opgevangen door een stijging bij de zakelijke verkoop. Hoewel dat qua omzet nog niet compenseert, zijn de marges wel beter in deze divisie. De brutomarge van het bedrijf is namelijk gestegen het afgelopen kwartaal.

De cijfers uit het persbericht