TomTom stijgt woensdagochtend met meer dan 5 procent op de beurs terwijl het geen florissante cijfers over het tweede kwartaal laat zien. Hoe kan dat?

Even een snelle blik op de cijfers die TomTom rapporteerde. De voornaamste blikvanger is het nettoverlies van 160 miljoen euro. Dat staat tegenover een winst van 12 miljoen euro een jaar eerder. De winst per aandeel daalde van 10 cent naar 9 cent. De omzet daalde van 265 miljoen euro naar 253 miljoen.

Dat lijkt op het eerste gezicht geen aanleiding voor een koerssprong. Toch kwam die er vanochtend wel. Zo’n 5 procent maar liefst. De verklaring zit hem in een mix van nuance met een flinke dosis fantasie.

Eerst maar even de nuance. Die samenvatting van de cijfers hierboven vertellen niet het hele verhaal. Van een winst van 12 miljoen euro naar een verlies van 160 miljoen euro gebeurt niet zomaar. Het is in dit geval vooral boekhoudkundig. TomTom schreef in één klap 169 miljoen euro aan goodwill af op de consumententak (van onder meer de navigatiekastjes en sporthorloges). Een eenmalige ingreep dus.

Denk je dat ‘even’ weg, dan blijf je over met een winst van 9 miljoen euro. Nog altijd 25 procent minder dan in het tweede kwartaal van 2016, maar wel een stuk minder afschrikwekkend dan 160 miljoen euro verlies.

Er was ook positief nieuws. TomTom gaat voor 50 miljoen euro eigen aandelen inkopen, altijd een welkom nieuwtje voor aandeelhouders. Daardoor stijgt namelijk de winst per aandeel en zal de koers stijgen. Het inkopen van eigen aandelen kan makkelijk; de cashpositie van TomTom steeg van 58 miljoen euro een jaar eerder naar 82 miljoen euro nu.

De fantasie: groei in telematics? Verkoop consumententak?

Toch verklaart kan cadeautje van 50 miljoen euro niet een koerssprong van 5 procent volledig verklaren. Daarvoor is ook wat fantasie van beleggers nodig. Die fantasie gaat over de consumententak van TomTom.

Er wordt namelijk al een tijdje gespeculeerd dat het bedrijf die divisie misschien wel van de hand zou willen doen. De slechte prestaties die nu worden gepresenteerd zou, zo kunnen beleggers redeneren, wel eens een zetje in de rug van het TomTom-bestuur kunnen zijn om dit te doen. Anderzijds wordt de verkoopwaarde van de afdeling door deze cijfers nou niet bepaald aantrekkelijk.

De speculatie over de verkoop van de consumententak werd gevoed door wat subtiele zinnetjes in het financieel verslag. Daarin wordt bijvoorbeeld gesteld dat TomTom kijkt naar de strategische opties voor het onderdeel Sport (de sporthorloges). Oftewel: een verkoop op afsplitsing wordt overwogen.

En in het persbericht lezen we een quote van topman Harold Goddijn die zegt dat het TomToms strategie is om verder te bouwen aan navigatietechnologieën voor zakelijke klanten. Daar zitten namelijk de hogere marges en de terugkerende inkomsten. Oftewel, de consumententak past niet in de strategie.

Met die zakelijke klandizie - genaamd Automotive & Licensing en Telematics - gaat het wel uitstekend. Vooral Automotive & Licensing, de divisie die de plattegronden van TomTom verkoopt aan bijvoorbeeld autofabrikanten die hun auto's met een ingebouwd navigatiesysteem leveren, groeide heel sterk dit kwartaal. De omzet steeg met 28 procent ten opzichte van een jaar geleden.

Beleggers zouden graag zien dat TomTom zich toelegt op dit soort werk en de tanende consumententak laat voor wat het is. Na het laatste kwartaalbericht hebben zij daar in ieder geval veel vertrouwen in gekregen. De koersstijging van 5 procent is een boodschap aan het bestuur van TomTom, geen support voor de huidige situatie.

Dit artikel is afkomstig van Finanzen.nl