Veertien SPD-Bondsdagleden hebben zondag het tolvignet voor buitenlanders openlijk aangevallen. De leden van de regeringspartij kunnen niet leven met het huidige wetsvoorstel van verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) en eisen een reeks aanpassingen, waaronder een tolvrije zone van 30 kilometer in de grensregio. Ze willen dat de besluitprocedure wordt gestopt.

Dat meldt Duitslandnieuws.nl.

De groep SPD-parlementariërs uitte zondag harde kritiek op het wetsvoorstel in de krant Welt am Sonntag. Ze stellen dat het ontwerp te veel afwijkt van het coalitieakkoord. “We willen dat de tol doelmatig en doordacht wordt ingevoerd. Zoals het nu gaat is dit niet het geval.”

Grensregio’s te veel belast

De politici – waaronder verkeerswoordvoerders Thomas Hitschler, Lars Klingbeil, Johannes Fechner en Christian Flisek betwijfelen openlijk of – zoals de minister belooft – jaarlijks 500 miljoen euro kan worden opgehaald. Ook vragen ze zich af of de wet in overeenstemming is met Europees recht.

De parlementariërs hielden tot nog toe hun mond, maar komen nu in het geweer tegen het wetsvoorstel dat vooral als paradepaardje van de CSU wordt beschouwd. Ze stellen dat vooral de grensregio’s ontzien moeten worden en eisen een tolvrije zone van minstens 30 kilometer.

Duitse tol negatief voor buurlanden

Dat enkel buitenlanders moeten betalen is volgens de volksvertegenwoordigers ‘een negatief symbool naar de buurlanden’. “Er is te weinig overleg met andere landen.” De groep vreest dat buurlanden als ‘wraak’ ook een tolvignet zullen invoeren. “Dan worden mensen uit de grensregio extra belast.”

Bovendien vinden de SPD’ers dat het Duitse parlement, de Bondsraad (Eerste Kamer), gemeenten en belangengroeperingen te weinig mogelijkheden tot inspraak hebben. Nu wil minister Dobrindt het wetsvoorstel op 26 maart door de Bondsdag loodsen en dat is te vroeg, zeggen de sociaaldemocraten. Ze eisen dat hun partij daar een stokje voor steekt. “Het tijdsplan is veel te krap.”

CSU-Bondsdaglid Ulrich Lange vindt dat zijn coalitiegenoten niet zo moeten zeuren. “We werken misschien snel, maar zeer constructief.”

lees ook op Duitslandnieuws.nl

Hoe Nederlandse bedrijven profiteren van de grens met Duitsland

Rijkste Duitser heeft niets met auto's of ultragoedkope supermarkt

Komt het ooit nog goed met Berlijns faalvliegveld

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl