• Betaalverzoekenapp Tikkie komt met een nieuwe functie genaamd ‘Groepie’.
  • Hiermee kunnen meerdere mensen aangeven wat ze hebben betaald en berekent de app automatisch wat elk groepslid aan wie verschuldigd is.
  • ABN AMRO denkt dat Groepie handig is voor bijvoorbeeld een vakantie met vrienden, een avondje stappen of een vrijgezellenfeestje.
  • Lees ook: Producten bestellen en betalen via WhatsApp? Deze nieuwe dienst maakt het mogelijk.

Betaalverzoekenapp Tikkie komt met een nieuwe functie waarin groepen mensen gedeelde kosten kunnen verrekenen. Met ‘Groepie’, zoals de functie heet, kunnen meerdere mensen aangeven wat ze hebben betaald en berekent de app automatisch wat elk groepslid aan wie verschuldigd is.

Revolutionair is het idee niet. De nieuwe functie lijkt sterk op de app WieBetaaltWat. Ook hier kunnen gebruikers hun bonnetjes invoeren en neemt de app het rekenwerk uit handen.

ABN AMRO denkt dat Groepie handig is voor bijvoorbeeld een vakantie met vrienden, een avondje stappen of een vrijgezellenfeestje. De betaalapp wordt nu al vaak voor dat soort zaken gebruikt, merkt de bank aan de omschrijvingen die gebruikers invoeren als ze een betaalverzoek doen.

Maar ook ziet ABN AMRO nut van de functie voor langdurende uitgaven, zoals de boodschappen in een studentenhuis. “We verwachten dat Groepie veel gebruikt gaat worden”, zegt Rogier Brinker van Tikkie in een persbericht. “Schakelen tussen verschillende apps of tools voor kostenverrekening is niet nodig. Verrekenen gaat heel eenvoudig met een Tikkie.”

De populariteit van Tikkie neemt nog altijd toe. Onlangs werd het aantal van 8 miljoen actieve gebruikers gehaald. In totaal is er voor 16 miljard euro aan betalingen verricht met Tikkie.

Tikkie werkt aan zijn verdienmodel

Overigens verdient ABN AMRO niet aan ál die gebruikers. Omdat Tikkie en Groepie gratis zijn voor gebruikers, wil Tikkie via zakelijke klanten geld verdienen. “We zijn heel druk geweest met het opzetten van zakelijke functies, waardoor we nu ook een verdienmodel hebben", zegt Brinker tegen Het Parool.

Vorig jaar werd voor 400 miljoen euro aan zakelijke tikkies verstuurd, bijvoorbeeld voor beleggingsapps. Ook werkt Tikkie sinds kort samen met Butlaroo, de QR-codebesteldienst voor de horeca. “Daar kan je nu direct kiezen of je via een Tikkie wilt afrekenen", zegt Brinker tegen de Amsterdamse krant.

Hij hoopt ook dat gebruikers vaker in de app actief zullen zijn door de nieuwe functie. Daarmee zal de app aantrekkelijker worden voor adverteerders.

LEES OOK: Recordjaar voor Tikkie: meer dan 100 miljoen betalingen in 2021