De Californische fabrikant van elektrische auto’s Tesla was in 2013 heel trots op zijn luxe sedan, de Model S: de auto was de allerveiligste auto die ooit was getest door de overheidsorganisatie National Highway Traffic Safety Administration, en scoorde op alle onderdelen de hoogst mogelijke score.

Maar uit een nieuwe test van de Amerikaanse verzekeringsgroep Insurance Institute for Highway Safety blijkt dat er nu 42 auto’s veiliger zijn, waaronder de elektrische Chevrolet Volt en Toyota Prius Prime.

Model S scoorde in vier tests wel de hoogste score, maar bij één onderdeel bleef de auto steken bij ‘acceptabel’. Het gaat om een test met dummy’s, waarbij een botsing wordt geforceerd tegen de linker voorkant van de auto.

Botsing met Tesla

Daaruit blijkt dat een Tesla-bestuurder bij zo’n botsing met zijn hoofd tegen het stuur kan komen – het lichaam kan ondanks de gordel te ver naar voren schieten, en kan door de airbag heen tegen het stuur komen. Dat kan flinke hoofdverwondingen, zoals een schedelfractuur veroorzaken. Ook zijn er zorgen over kleine blessures aan het been bij zo’n botsing.

Dat wil niet zeggen dat de Tesla onveilig is. Dat het hoofd van de bestuurder bij een botsing in aanraking kan komen met het stuur is een probleem, maar ook weer niet zo groot dat het niet acceptabel is. Maar voor de hoogste score komt Model S niet in aanmerking.

Tesla stelt dat de test geen recht doet aan de prestaties van Model S. Een woordvoerder wijst er tegen CNBC op dat Tesla nog altijd de veiligste auto is die ooit is getest door de National Highway Traffic Safety Administration, en dat het ook de hoogste scores haalt bij de Europese EuroNCAP-test.

Tesla heeft op 23 januari een aanpassing in Model S gemaakt, waardoor de problemen opgelost zouden zijn. De Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) stelt dat de nieuwe auto's opnieuw getest zullen worden.

De IIHS wijst er ook op dat Model S met gebrekkige koplampen is uitgerust. Tesla stelt dat het er aan werkt om de lampen te verbeteren.