• Tesla scoorde een recordomzet en een topwinst in het eerste kwartaal van 2021.
  • Met een wereldwijde levering van 184.900 auto’s draaide de maker van elektrische auto’s een omzet van ruim 10 miljard dollar met een winst van bijna een half miljard dollar.
  • Toch hangen er donkere wolken boven Tesla in de belangrijke afzetmarkt China.
  • Aanhoudende negatieve berichtgeving in Chinese media lijkt erop te wijzen dat Beijing meer ruimte wil creëren voor lokale autofabrikanten.

Tesla heeft een goed eerste kwartaal van 2021 achter de rug. De Amerikaanse autofabrikant zag de nettowinst stijgen naar 438 miljoen dollar. Dat is aanzienlijk meer dan de 16 miljoen dollar winst van vorig jaar in dezelfde periode.

Ook de omzet van Tesla verdubbelde bijna in een jaar tijd. Die groeide van 6 miljard dollar in het eerste kwartaal van 2020 naar 10,4 miljard dollar afgelopen kwartaal.

Deze omzetstijging komt niet als een hele grote verrassing, want het bedrijf van Elon Musk leverde een recordaantal elektrische auto’s in de eerste drie maanden van 2021: 184.800 Tesla’s wereldwijd. Al lijkt in Nederland de interesse voor dit type elektrische auto een beetje af te nemen.

Handel in bitcoins en emissierechten

Een deel van de omzet en winst haalt Tesla overigens uit de verkoop van twee belangrijke randzaken. De eerste is de handel in emissierechten voor de C02-uitstoot met andere autobedrijven.

Het afgelopen kwartaal leverde dit 518 miljoen dollar aan inkomsten op, 46 procent meer dan in dezelfde periode in 2020. Aangezien het doorverkopen van ongebruikte emissierechten relatief weinig kosten meebrengt voor Tesla, sijpelt een relatief groot deel van deze inkomsten door naar de winst.

Tesla behaalde ook 101 miljoen dollar winst met de handel in bitcoins. Elon Musk is een grote cheerleader voor cryptovaluta. Zijn bedrijf investeerde begin dit jaar meer dan 1,5 miljard dollar in de virtuele munt, maar verkocht een klein deel daarvan aan het eind van het eerste kwartaal met forse winst.

Tesla maakt niet bekend hoeveel winst de verkoop van emissierechten precies oplevert, maar in combinatie met de winst uit bitcoins is duidelijk dat slechts een beperkt deel van de nettowinst van 438 miljoen dollar in het eerste kwartaal te danken is aan de verkoop van auto’s.

Lees ook op Business Insider

Problemen in China

Eén van de markten waar Tesla als autofabrikant zwaar op inzet is China. Maar dat is niet zonder risico’s, gelet op de grote invloed van de Chinese overheid op de economie.

In China maakt het bedrijf een publicitair drama mee, schrijft zakenkrant The Financial Times dinsdag.

Begin dit jaar overspoelden beelden van een brandende Tesla Model 3 in een parkeergarage in Shanghai Chinese social media. Ook andere video’s van mankementen en defecten doken op in de afgelopen maanden.

Chinese toezichthouders riepen Tesla daarom in februari op het matje. Na eerder van zich af te bijten over “onredelijke klachten” van boze Chinese klanten, gaf het bedrijf afgelopen week aan te zullen werken aan betere klantenservice.

Afgelopen maandag verstoorde een vrouw de openingsdag van de Shanghai Auto Show. Gehuld in een T-shirt met daarop de tekst ‘defecte rem’ klom zij op een Tesla en protesteerde zij voor journalisten en bezoekers.

De vrouw stelt het Amerikaanse bedrijf verantwoordelijk voor een auto-ongeluk waarbij haar gezin gewond raakte. Volgens Tesla werkte de Model S waarin zij reden naar behoren.

China lijkt succes Tesla af te willen remmen

De slechte publiciteit voor Tesla komt op een moment waarop het bedrijf steeds meer onder druk komt te staan op de Chinese markt. Lokale startups en concurrenten zien kansen om te profiteren van de populariteit van elektrische auto’s in China. Momenteel maken die nog maar 5 procent van de totale Chinese automarkt uit. Maar voor Tesla is die markt zeer lucratief. Het haalde het afgelopen jaar 6.6 miljard dollar aan omzet binnen uit China.

China gaf Tesla toestemming om zich als eerste buitenlandse autobedrijf in het land zelfstandig, en niet in een joint venture met de Chinese overheid, te opereren.

Volgens Ilaria Mazzocco van de denktank MacroPolo heeft het land daar nu een beetje spijt van. De komst van Tesla stimuleerde de markt voor elektrische auto’s in China, maar niet de gewenste technologische en economische ontwikkelingen voor de lokale auto-industrie. “De Chinese Tesla laat nog op zich wachten”, zegt Mazzocco tegen FT.

Tesla helpt dus mee om de markt voor elektrische auto’s in China vaart te geven. Tegelijk lijkt het erop alsof de autoriteiten dat succes ook willen afremmen ten behoeve van opkomende Chinese spelers.

De toenemende negatieve aandacht voor Tesla in de Chinese pers wordt gezien als een beproefde tactiek van de Chinese staat. De val van de Chinese techmiljardair Jack Ma van e-commerce gigant Alibaba toonde recent dat geen enkele ondernemer in China immuun is voor de lange arm van de Chinese staat.

LEES OOK: Elon Musk kondigt op blote voeten XPrize aan van $100 miljoen om CO2 uit de atmosfeer te halen