Nederlanders die in de eerste negen maanden van 2019 een nieuwe auto hebben gekocht, kozen vaker voor een volledig elektrisch model dan een diesel. Dat blijkt uit cijfers van dataleverancier RDC die zijn bewerkt door autokenniscentrum Aumacon.

Van januari tot en met september werden er 29.811 elektrische auto’s op kenteken gezet, een ruime verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Het aantal nieuw verkochte diesels daalde juist met 45 procent, tot 26.558 stuks.

Daarmee is Nederland na Noorwegen het tweede land ter wereld waarin volledig elektrische auto’s beter verkopen dan diesel.

Overigens zit ook de verkoop van hybride auto’s met een combinatie van een elektromotor en een traditionele verbrandingsmotor in de lift. Daarvan werden er in de eerste negen maanden 21 procent meer verkocht vergeleken met een jaar eerder.

De vraag is of deze trend in 2020 standhoudt. De run op volledig elektrische wagens komt voornamelijk doordat de bijtellingsregels per 1 januari op de schop gaan. Dat is het percentage van de cataloguswaarde dat je moet optellen bij je inkomen voor privégebruik van een zakelijke auto.

Voor zakelijke rijders die in 2019 een volledig elektrische auto aanschaffen bedraagt de bijtelling 4 procent. Volgend jaar stijgt dat naar 8 procent. Op jaarbasis scheelt dat honderden euro's.

De lage bijtelling geldt bovendien voor de gehele periode van het leasecontract, vaak vier of vijf jaar. Kortom: zakelijke rijders willen nu profiteren van de gunstige fiscale regels.

Tesla Model 3 is enorm populair

En er speelt nog iets: het plafond waarbij het lage bijtellingspercentage geldt gaat in 2020 omlaag van 50.000 euro naar 45.000 euro. Dat is precies rond het prijspunt van de goedkoopste Tesla in Nederland. Aan de Tesla Model 3 Standard Range Plus hangt namelijk een prijskaartje van 48.890 euro.

Wil je zakelijk een Tesla Model 3 kopen tegen de lage bijtelling van 4 procent, dan moet je dus nu toeslaan. En dat is wat leaserijders doen.

De Tesla Model 3 is van januari tot en met september zelfs veruit het best verkochte model van Nederland, voor traditionele toppers als de Volkswagen Polo, de Ford Focus en Opel Karl. En Tesla was in september het best verkochte automerk van Nederland.

Benzine-auto is het meest verkocht

Ondanks de groeiende populariteit van volledig elektrische auto's is het marktaandeel met 9 procent nog steeds laag. Driekwart van alle nieuwe auto's die de showroom uitrollen is een traditionele benzine-auto. Dieselauto's zijn goed voor 8 procent en hybride modellen zitten daar net weer onder.

Kortom, de kabinetsplannen geven een sterke financiële prikkel om dit jaar nog snel een elektrische leaseauto te nemen tegen de relatief lage bijtelling. Dat leidt tot knallende verkoopcijfers voor Tesla. Maar structureel lijkt er nog weinig veranderd. Daarvoor is een elektrische auto's voor veel mensen nog te duur.

Lees meer over elektrische auto’s: