Donderdag onthult Tesla dan eindelijk de langverwachte elektrische truck.

Aanvankelijk zei CEO Elon Musk dat het bedrijf in september met een prototype van het voertuig zou komen, vervolgens stelde hij de onthulling uit naar 26 oktober. En in oktober stelde Musk weer uit zodat Tesla zich kon concentreren op de problematische productie van de Model 3 en de accuproductie voor Puerto Rico.

Los van de datum liet Musk maar weinig los over het nieuwe voertuig, maar dit is wat wij weten:


Tesla werkte voor het ontwerp nauw samen met vrachtwagenfabrikanten.

Foto: Tesla

Elon Musk zei dat de onderneming nauw samenwerkt met grote vrachtwagenfabrikanten bij het ontwerp van Tesla’s elektrische truck.

“U krijgt het werkbare prototype pas eind september te zien, maar wij hebben hem al aan kopers van zware vrachtwagens getoond en ze vinden hem fantastisch. Ze willen vooral weten hoeveel ze er kunnen kopen en wanneer”, aldus Musk tijdens Tesla’s jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in juli.

“We betrekken ze nauw bij het ontwerpproces”, voegde hij daaraan toe.

Tesla betrekt deze bedrijven bij het ontwerp als garantie dat de truck in hun behoeften voorziet, aldus Musk.


Tesla mag tijdens de onthulling sommige namen van partners bekendmaken.

Foto: Twee trucks demonstreren ‘platooning’-technologie. Bron: Thomson Reuters

Omdat Tesla al verklaarde in de ontwerpfase met truckproducenten samen te werken, is het niet onwaarschijnlijk dat de autofabrikant de namen van een paar partners zal prijsgeven.

Dat kunnen zowel vrachtwagenfabrikanten als transporteurs zijn, stellen Ravi Shanker en Adam Jonas, analisten van Morgan Stanley. Tesla zou mogelijk ook samenwerken met truckbedrijven Schneider National en XPO, en met logistieke dienstverlener FedEx.


Ergens in 2019 zou Tesla’s truck grootschalig in productie kunnen gaan.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Musk zei ook dat grootschalige productie binnen anderhalf tot twee jaar kan beginnen.


En de eerste trucks zouden in 2020 geleverd kunnen worden.

Foto: Tesla Motors

De big-rig truck zou in 2020 werkelijk de weg op kunnen, volgens analisten van Morgan Stanley.


De actieradius moet de 500 kilometer benaderen.

Foto: REUTERS/Robert Galbraith

Met een volle accu en een gemiddeld laadvermogen zou de truck een bereik hebben tussen de 300 en 500 kilometer, aldus een rapport van Reuters waarin een topman wordt geciteerd. Om de zaken in perspectief te blijven zien: een conventionele dieseltruck kan zo’n 1.600 kilometer rijden op een volle tank.


Tesla zou mogelijk een systeem introduceren om accu’s te verwisselen of om accu’s extreem snel op te laden om het bereik van de trucks te vergroten.

Foto: Green Car Reports

Om te kunnen concurreren met traditionele dieseltrucks, zou Tesla met nieuwe laadoplossingen kunnen komen.

“Tesla moet tijdens de onthulling wel aandacht aan deze uitdagingen besteden. Anders is het onmogelijk om het idee van een elektrische truck te verkopen aan een zeer sceptische industrie”, aldus Jonas en Shanker.

Volgens de analisten is het onwaarschijnlijk dat Tesla de truck een accu meegeeft van meer dan 1.000 kWh (goed voor een bereik van 1.000 à 1.100 kilometer), omdat dat te duur zou worden.

“We denken dat Tesla in plaats daarvan kiest voor kleinere accu’s (van 250 tot 300 kWh) en het bereik zal vergroten door het verwisselen van accu’s of door een snellere manier van laden”, aldus Jonas en Shanker.


De truck beschikt mogelijk over zelfsturende technologie, vergelijkbaar met Autopilot.

Foto: Daniel McMahon

Naar verwachting beschikt de truck over zelfsturende technologie waarmee het autonoom in konvooi kan rijden, aldus een rapport van Reuters waarin het persbureau een e-maildiscussie tussen Tesla en het Nevada Department of Motor Vehicles citeert.


Tesla is mogelijk al begonnen met testritten.

Foto: prayitnophotography/Flickr

Het is heel waarschijnlijk dat Tesla al enkele maanden lang de truck test op de openbare weg, aldus de analisten van Morgan Stanley.

Volgens het Reuters-rapport  voerde Tesla in juni gesprekken met de transportautoriteiten van Nevada over proefritten met twee prototypes.


De truck zou een vanafprijs hebben van 84.000 euro.

Foto: Tesla

De Tesla big-rig zou een vanafprijs van 84.000 euro hebben, exclusief de lease van accu’s, aldus Morgan Stanley, dat daaraan toevoegde dat er mogelijk een intekenbedrag van 4.000 euro bijkomt.


Volgens geruchten is dit een testexemplaar van de vrachtwagen.

Foto: Reddit/itookapicofarocket

Deze foto van een mysterieuze truck verscheen onlangs op Reddit en lijkt verdacht veel op de foto die Tesla eerder vrijgaf. Uiteraard zei Tesla niet in te gaan op speculaties.


De truck zal indrukwekkende specs hebben.

Hoewel Musk niet in ging op details over de vrachtwagen, zei hij wel dat de specs indrukwekkend waren. Dit kan betekenen dat het werkelijke bereik van de truck veel groter is.