Tesla roept wereldwijd 123.000 Model S-auto’s terug vanwege problemen met de stuurbekrachtigingssystemen.

De vijf bouten die de stuurbekrachtigingsmotor op zijn plaats houden, zijn gevoelig voor corrosie, waardoor ze zouden kunnen losraken en breken. Hierdoor neemt de stuurbekrachtiging mogelijk af, schrijft het bedrijf in een e-mail donderdag. In een dergelijk geval kun je nog wel gewoon sturen.

Volgens Tesla is het probleem zeldzaam en komt het meestal voor in gebieden met koud weer waar men zout gebruikt om sneeuw en ijs op te ruimen. Tot nu toe zijn er geen ongevallen of verwondingen gemeld, aldus Tesla.

De vrijwillige terugroepactie is specifiek gericht op Model S-auto’s die vóór april 2016 zijn gebouwd. De vijf Europese landen met de meeste Tesla’s van dit type zijn Noorwegen, Denemarken, Nederland, Duitsland en Zwitserland.

De terugroepactie is de zoveelste in een reeks incidenten rond Tesla. Dit gebeurde er onlangs nog:

  • De Amerikaanse overheid onderzoekt een dodelijke crash van afgelopen week in Californië waarbij een Model X SUV betrokken was.
  • Moody's heeft de kredietwaardigheid van Tesla verlaagd vanwege de vele problemen van het bedrijf, waaronder productieproblemen met het instapmodel Model 3.
  • Het aandeel van Tesla is de afgelopen 12 handelsdagen met ongeveer 25 procent gedaald.
  • Een Amerikaanse rechter stond toe dat een groep aandeelhouders een rechtszaak aanspant tegen Elon Musk en het bestuur van Tesla. De zaak gaat over de miljardenovername van energiebedrijf SolarCity in 2016.

En dan zij er ook nog de financiële resultaten over het eerste kwartaal, die over een paar weken worden verwacht. Daarbij staat Tesla ook op het punt om aandeelhouders een update te geven over de productie van de Model 3.

Het nieuwe model voor de middenklasse had afgelopen juli een trage start en nog steeds heeft het bedrijf het eerste productiedoel van 5000 auto's per week niet gehaald. Tesla halveerde dat doel in januari en beloofde dat het bedrijf wekelijks 2.500 Model 3's zou produceren tegen het einde van maart.

Het lijkt erop dat Tesla op een niveau van iets meer dan 1.000 wagens per week zit, aldus onofficiële data van Bloomberg.

Afgelopen najaar beloofde Tesla nog dat het 20.000 auto's per maand kon produceren tegen het einde 2017.

Terugroepactie Tesla Model S

De laatste vrijwillige terugroepactie van de Model S vond plaats in 2015. Toen moest het bedrijf de hele vloot bellen, omdat een Model S-voertuig een defect aan de veiligheidsgordel had.

Lees de oproep van Tesla aan gedupeerde klanten:

"In order to ensure your safety, Tesla will proactively retrofit a power steering component in all Model S vehicles built before April 2016. (No other Tesla vehicles are affected.) There have been no injuries or accidents due to this component, despite accumulating more than a billion miles of driving.

To be clear, this recall does not apply to any Model X or Model 3 vehicles, only to Model S vehicles built before April 2016.

We have observed excessive corrosion in the power steering bolts, though only in very cold climates, particularly those that frequently use calcium or magnesium road salts, rather than sodium chloride (table salt). Nonetheless, Tesla plans to replace all early Model S power steering bolts in all climates worldwide to account for the possibility that the vehicle may later be used in a highly corrosive environment.

If the bolts fail, the driver is still able to steer the car, but increased force is required due to loss or reduction of power assist. This primarily makes the car harder to drive at low speeds and for parallel parking, but does not materially affect control at high speed, where only small steering wheel force is needed.

Our records show that you own a Model S affected by this voluntary recall. At this time there is no immediate action you need to take and you may continue to drive your Model S. Tesla will contact you to schedule an appointment when parts are available in your region. The retrofit will typically take around an hour."

LEES OOK: Tesla zit in de problemen omdat robots te veel doen in de fabrieken en mensen te weinig controle hebben