Als alles volgens plan verloopt, krijgen ook Nederlanders die de veel besproken Tesla Model 3 hebben besteld in 2019 hun exemplaar geleverd.

Topman Elon Musk van de Californische maker van elektrische auto’s zet alles op alles om te zorgen dat Tesla zijn eerste model voor de massa op een gestroomlijnde manier kan leveren.

Begin deze maand gaf Musk aan dat Tesla eind juni op een productie van zo’n 5.000 exemplaren van de Model 3 per week hoopt te zitten. Dat is hard nodig. Om een half miljoen bestellingen enigszins op tijd uit te leveren moet de productie eigenlijk nog verder omhoog.

De klok tikt voor Tesla, maar ook voor Nederlandse leaserijders.

Bijtelling leaseauto: minder snel voordeel in 2019

In de huidige situatie moet een leaserijder bij méér dan 500 kilometer privégebruik per jaar een bepaald percentage van de cataloguswaarde van de auto optellen bij het belastbare inkomen. Er zijn twee categorieën: een bijtelling van 4 procent voor volledig elektrische auto’s en een bijtelling van 22 procent voor overige leaseauto’s.

Het kabinet-Rutte 3 heeft echter besloten dat de regels voor elektrische auto’s per 1 januari 2019 worden aangescherpt: alleen volledig elektrische auto’s die minder dan 50.000 euro kosten vallen onder het bijtellingstarief van 4 procent. De rest gaat naar de 22 procent-categorie. Dit geldt vooralsnog voor de jaren 2019 en 2020.

De indicatieve basisprijs van de Model 3 is 35.000 dollar (omgerekend 30.000 euro), dus daarmee zit je in principe ook als leaserijder goed in 2019. Als je er eentje kunt krijgen…

Alternatieven voor Tesla Model 3

Dus hoe zit het met de alternatieven? We maakten een rondje van elektrische auto’s onder de 50.000 euro die in Nederland verkrijgbaar zijn of op de markt komen in 2019.

Lastig bij de vergelijking is de inschatting van de actieradius. In nieuwe praktijktests, de zogenoemde WLTP-metingen, wordt gekeken hoe auto’s het doen in een combinatie van ritjes in de stad en op de snelweg. De Nissan Leaf komt hierbij onder een actieradius van 300 kilometer uit, met één volle accu.

We gaan bij de vergelijking hieronder uit van schattingen voor de actieradius, gebaseerd op praktijktests, zoals die gegeven worden op de site EV Database. De Tesla Model 3 krijgt daar een actieradius van 330 kilometer. Tesla zelf geeft een actieradius tussen de 350 en 500 kilometer op.

Als je zoekt naar concurrenten die minder dan 50 duizend euro kosten en een actieradius hebben van méér dan 300 kilometer, is het lijstje redelijk beperkt. Naast de Tesla Model 3 komen er vier concurrenten in aanmerking:


Tesla Model 3 (2019)

tesla-model-3-business-insider-featured

Naar verwachting in 2019 op de markt in Nederland. De aangekondigde prijs is 35.000 dollar, ongeveer 30.000 euro. Maar afhankelijk van de specificaties betaal je waarschijnlijk al gauw een paar duizend euro meer. EV Database geeft ‘m voorlopig een actieradius van 330 kilometer.


Opel Ampera-e (verkrijgbaar)

De Opel Ampera is met een prijs van net onder de 50.000 euro (vanaf 46.699 euro) ook in 2019 goed voor de 4-procentscategorie voor leaserijders. EV Database geeft ‘m een actieradius van 340 kilometer.


Hyundai Kona Electric 64kwh (verwacht in zomer 2018)

Hyundai Kona electric

Naar verwachting komt de Hyundai Kona Electric in de loop van dit jaar op de markt. EV Database verwacht een prijs van rond de 42.000 euro en een actieradius van 380 kilometer.


Kia Niro EV (verwacht in 2018)

De Kia Niro EV

Naar verwachting ook beschikbaar in de loop van dit jaar: de Kia Niro EV. Deze volledige elektrische auto krijgt een prijskaartje dat vergelijkbaar is met de bovengenoemde Hyundai, bij een verwachte actieradius van 360 kilometer.


Volkswagen ID (2019)

Volkswagen ID

Het antwoord van Volkswagen op de Tesla Model 3 moet ook in 2019 zichtbaar zijn. De elektrische Volkswagen ID zou een prijs krijgen die vergelijkbaar is met die van de Model 3, met een actieradius van 375 kilometer, aldus EV Database. Nog even afwachten dus.


LEES OOK: Tesla heeft waarschijnlijk zwaar misgegokt met Autopilot