De aanlevering van accu’s speelt Tesla parten bij het opschalen van de productie van elektrische auto’s.

Het aantal auto’s dat Tesla kan bouwen wordt beperkt door batterijenpartner Panasonic. Dat heeft topman Elon Musk van de bouwer van elektrische auto’s op Twitter gezegd. Volgens hem heeft de capaciteit van de batterijenproductie al sinds juli invloed op het aantal Model 3’s dat Tesla kan bouwen.

Volgens Musk maakt de batterijenafdeling van de Gigafactory in Nevada 24 gigawattuur aan batterijen per jaar terwijl er voor 35 gigawattuur van de band zou moeten kunnen rollen. Volgens de Tesla-topman heeft zijn bedrijf nu al niet voldoende Panasonic-batterijen voor al zijn producten. Tesla moet daarom bij andere partijen batterijen inkopen.

De Japanse zakenkrant Nikkei Asian Review berichtte donderdag dat Tesla en Panasonic plannen om te investeren in de batterijenproductie op een laag pitje hadden gezet. Musk zegt nu dat pas te willen doen als Panasonic de productie opvoert.

Musk: 500.000 Tesla’s in 12 maanden

Volgens Musk bouwt Tesla de komende twaalf maanden meer dan 500.000 auto’s. Die uitspraak lijkt op een eerdere opmerking die Musk op Twitter deed dat Tesla dit jaar 500.000 auto’s zou gaan bouwen. Die moest hij vervolgens aanpassen omdat dat productieniveau pas in de loop van het jaar bereikt zou worden. Volgens Musk rollen er dit jaar 450.000 Tesla’s van de band.

Door die tweet kreeg Musk problemen met beurswaakhond SEC. Volgens de toezichthouder hield de Tesla-topman zich niet aan de voorwaarden van een eerdere schikking rond onjuiste uitspraken op Twitter. Die zaak loopt nog.

Minder exemplaren van Model 3 geleverd

Tesla heeft in het eerste kwartaal van 2019 minder auto ‘s van het nieuwe type Model 3 bij de klanten afgeleverd dan het bedrijf had beloofd, zo bleek begin deze maand. Er kwamen 50.900 exemplaren bij kopers terecht, terwijl Tesla vooraf dacht er 8.000 meer af te leveren.

Lees ook op Business Insider

Het leveringscijfer van alle modellen lag met 63.000 exemplaren 31 procent lager dan het vierde kwartaal van 2018. De productiecijfers lagen bijna 11 procent lager: 77.100 tegenover 86.555 eind vorig jaar.

Tesla weet de lagere cijfers aan het feit dat de Model 3 voor het eerst ook buiten de Verenigde Staten werd geleverd. Het duurt langer om de auto bij een internationale klant te krijgen dan bij een klant in de VS.

Het bedrijf zei ook dat de lagere leveringscijfers een negatieve impact zullen hebben op het totale bedrijfsresultaat voor het eerste kwartaal. Die cijfers zijn er nog niet.

Analisten vertrouwen niet helemaal op de toelichting van Tesla. Die denken dat de tegenvallende leveringen mogelijk te maken hebben met minder hoge vraag naar de Model 3 dan gedacht. De Model 3, de goedkoopste Tesla tot nu toe, moet juist een klapper worden die het grote publiek bereikt.

De Tesla Model 3 was overigens in Nederland wel de auto die het vaakst op kenteken werd gezet. Dat staat in registratiecijfers van branchevereniging BOVAG, RAI Vereniging en RDC. Het compactere model Tesla, dat momenteel vanaf circa 57.000 euro kan worden aangeschaft, won het in maart van de Ford Focus en de Kia Picanto.

LEES OOK: De goedkoopste Tesla Model 3 moet Jan Modaal aan de elektrische auto krijgen – dit zijn 3 vergelijkbare alternatieven